Tågresandet ökar – men punktlighet och pris får kritik

Rapporten visar att det är de grundläggande aspekterna för själva resan som är viktigast för tågresenärerna: att tåget är i tid, att det är trafiksäkert och tryggt ombord. Foto: Stina Wickenberg
Rapporten visar att det är de grundläggande aspekterna för själva resan som är viktigast för tågresenärerna: att tåget är i tid, att det är trafiksäkert och tryggt ombord. Foto: Stina Wickenberg

Sju av tio personer har rest med tåg det senaste året, men resorna sker mer sällan än tidigare. Transportstyrelsens nya marknadsundersökning visar att tåget fortsätter att locka resenärer samtidigt som flera utmaningar kvarstår. Resultaten ingår i rapporten Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025.

Den högsta andelen resenärer återfinns inte oväntat i Stockholm, där har hela 87 procent rest med tåg under det senaste året. Det kan jämföras med Norrbotten och Västerbotten där motsvarande andel uppgår till 48 procent.

– Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.

De allra flesta reser med tåg förhållandevis sporadiskt, det gäller särskilt för längre sträckor. I 2019 års undersökning uppgav 8 procent att de reser med fjärrtåg minst flera gånger i månaden. I denna undersökning har denna andel sjunkit till 3 procent:

– Resultaten visar att de förändrade resmönstren som vi såg redan i 2023 års undersökning alltjämt kvarstår. Vi ser alltså ett mindre frekvent resande. Det kan tyda på att de ändrade resmönstren i spåren av pandemin delvis har blivit bestående, säger Jonathan Sundin.

Viktigt med pris och punktlighet

Närmare tre av fyra har ett positivt helhetsintryck av att resa med tåg. Denna andel är stabil över tid. Flest positiva omdömen får personalen som arbetar ombord, tillsammans med tryggheten ombord och trafiksäkerheten.

I andra ändan av skalan finns två områden som sticker ut – punktlighet och biljettpris. Båda bedöms som mycket viktiga, men upplevs av många fungera på ett bristfälligt sätt. Genom att fokusera på dessa aspekter kan järnvägen stärka sin position bland dagens resenärer, men även skapa möjligheter att attrahera nya resenärer.

– Sammantaget ser vi att det är de grundläggande aspekterna för själva resan som är viktigast för tågresenärerna: att tåget är i tid, att det är trafiksäkert och tryggt ombord, säger Jonathan Sundin.

Undersökningen bygger på en digital enkätstudie där 2 679 personer svarat på frågor om sina resvanor och vad de anser om tågresande.

Källa: Transportstyrelsen