Två nattågslinjer ersätter tidigare upplägg

De nya turerna kommer att börja rulla den 13 april i nuvarande avtal med SJ. Foto: Göran Fält
De nya turerna kommer att börja rulla den 13 april i nuvarande avtal med SJ. Foto: Göran Fält

Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen är tänkt att säkra nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.

De nya turerna kommer att börja rulla den 13 april i nuvarande avtal med SJ. Även kommande upphandling med avtalsstart i december 2026 kommer att bygga på samma principer. I tidigare upplägg har båda linjer trafikerat sträckan Stockholm-Narvik. Kraven anpassas nu för att säkra fortsatt trafik inom de givna ekonomiska ramarna samt möta de behov och den efterfrågan som finns. Syftet med förändringarna är även att bidra till att frigöra kapacitet på Malmbanan.

Två linjer ersätter tidigare upplägg
Trafikverket har i uppdrag att skapa tillgänglighet i hela landet. När den kommersiella trafiken inte är tillräcklig på en viss sträcka ansvarar myndigheten för statligt upphandlad trafik som komplement för att skapa mesta möjliga nytta inom de givna ekonomiska ramarna. Nattågen mellan Stockholm och övre Norrland är ett sådant exempel.

– Utöver den upphandlade trafiken på sträckan finns det givetvis även möjlighet för tågoperatörer att driva kommersiell trafik och anpassa turer under hög- och lågsäsong, säger Lennart Kalander.

Moderna tåg och fortsatta möjligheter att utveckla nattågstrafiken
De nya tågen som tas i trafik med beräknad start 2030 kommer att ha en högre komfort jämfört med dagens vagnar och även minska kostnaden för underhåll av vagnarna. Parallellt med detta har myndigheten fått ett regeringsuppdrag att analysera efterfrågan på nattågsresor och redovisa för- och nackdelar med olika alternativ för hur den statliga fordonsflottan bör ägas, förvaltas samt finansieras. Resultatet av uppdraget redovisas senast den 31 december 2026.

– Vi är måna om att hitta lösningar som säkerställer en god tillgänglighet i hela landet även fortsättningsvis, säger Lennart Kalander.