Luleå Hamn ökar kapaciteten när ny järnväg tas i drift

Totalt har fem kilometer spår rustats upp i Luleå Hamn.
Totalt har fem kilometer spår rustats upp i Luleå Hamn. "Den ökade kapaciteten innebär att fler och tyngre tåg trafikera vår järnväg", säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.

Luleå Hamn har färdigställt den första etappen av en ny järnvägssatsning som ska öka kapaciteten för gods och trafik. Arbetet omfattar modernisering av anläggningen från Trafikverkets spår till Victoriahamnen och innebär att järnvägen nu kan trafikeras med axellaster på 32,5 ton. Investeringen ska möta industrins växande behov och skapa effektivare övergångar mellan olika transportslag.

I maj startade arbetet med att öka kapaciteten och modernisera Luleå Hamns järnvägsanläggning. På terminalområdet har nu ett spår blivit tre för att kunna hantera större godsvolymer och möta kundernas behov. Det innebär att järnvägen är redo att trafikeras med axellaster på 32,5 ton, vilket är en unik kapacitet i Sverige.

– Nu kan fler och tyngre tåg trafikera vår järnväg. Arbetet vi har gjort är en stor och viktig del hamnens infrastruktursatsningar. Vi är redo att ta emot större godsvolymer, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.

Nyligen färdigställde Luleå Hamn ett stort infrastrukturprojekt som är en förutsättning för att kunna bygga ut hamnens järnvägsanläggning och skapa smidigare övergångar mellan olika transportslag. En ny väganslutning ner till Victoriahamnen har byggts samtidigt som hamnen har ökat kapaciteten på vatten- och avloppssystem samt dagvatten- och fjärrvärmeledningar.

– Insatserna är avgörande för att möta kundernas behov av flexibla och hållbara transporter. Det gör det möjligt för industrin att ställa om sin produktion och rampa upp sin produktion, säger Anders Dahl.

Fakta: Luleå Hamn växlar upp sin infrastruktur

Hamnen är sammanlänkad med Stambanan och Malmbanan och har även pekats ut som en strategiskt prioriterad hamn, så kallad core-hamn, av EU-kommissionen. Insatserna ingår i hamnens utveckling för att svara på industrins stora investeringar i regionen och att hantera ökade godsvolymer. Den första etappen består av:

  • Ökad kapacitet på Luleå Hamns järnvägsanläggning där banområdet har fått en ny bankropp och totalt 5 km spår. Det innebär att den kan trafikeras med axellaster på upp till 32,5 ton, unikt för svensk järnväg.
  • Nya plankorsningar och nya motoriserade växlar på järnvägsanläggningen för ökad effektivitet och säkerhet.
  • En ny väganslutning på 1200 meter, ombyggd cirkulationsplats för att klara av framtida transporter, en ny korsning för bättre säkerhet samt incheckningsyta på 4000 kvadratmeter som bidrar till smidigare trafikflöden i hamnen.
  • Ökad kapacitet på vatten- och avloppssystem samt dagvatten- och fjärrvärmeledningar.
  • En ny 20 kilovoltsledning samt förberedd fiberanslutning i området, något som säkrar hamnens utbyggnad för framtiden.
  • Koncessionsavtal med ShoreLink och logistikavtal och arrende med Stegra på plats.

    Källa: Luleå hamn