Göteborgs Spårvägar har fått klartecken från Transportstyrelsen att ta den moderniserade spårvagnsmodellen M31B i trafik med passagerare. Godkännandet kommer efter att två vagnar genomfört de 5 000 testkilometrar som krävs för att söka J5-godkännande. Premiärturen skedde på depå Rantorget och markerar ett viktigt steg i den pågående totalrenoveringen av hela M31-flottan.
Under den första helgen i oktober kördes vagn nummer 360 och 334 sina sista sträckor utan passagerare. Därmed slutfördes de 5 000 kilometer som krävs innan ansökan om J5-godkännande kan lämnas in. Kravet är nödvändigt för att spårvagnarna ska få sättas i ordinarie trafik.
Komplex revision
Revisionen är en del av en större uppgradering där samtliga 79 M31-vagnar renoveras med nya säten, förbättrad förarhytt, moderniserade bromsar och dörrar samt nytt AC- och elsystem. Även utseendet har uppdaterats för att harmoniera med M33- och M34-modellerna.
– Det är samma känsla som tidigare, men mycket tystare och med helt moderniserad interiör. För resenärerna känns det som en helt ny spårvagn, och för förarna blir arbetsmiljön betydligt bättre, säger Jakob Akyol, projektansvarig fordonsförvaltare på Göteborgs Spårvägar.
Premiärtur genom staden
Arbetet med revideringen har varit komplext, men bolaget uppger att alla krav för säker och komfortabel trafik nu är uppfyllda. Premiärturen ger passagerarna möjlighet att uppleva den moderniserade vagnen på en 45–60 minuter lång rundtur genom Göteborg.