Europeiska investeringsbanken (EIB) har godkänt ett lån på 1,7 miljarder euro för Spaniens nästa stora höghastighetsprojekt. Den första delen, på 325 miljoner euro, väntas undertecknas inom de närmaste dagarna, det rapporterade nyligen branschportalen Railtech.com.
Finansieringen ska påskynda byggnationen av Burgos–Vitoria-linjen, den saknade länken mellan Madrid och Baskien. Projektet ingår i TEN-T:s Atlantkorridor som ska knyta samman Spanien och Portugal med Frankrike, och linjen kommer att ansluta till den redan existerande Madrid–Valladolid–Burgos-linjen. I Baskien kopplas sträckan till den så kallade “Y vasca”, höghastighetsnätet under uppbyggnad som förenar de tre baskiska huvudstäderna Bilbao, Vitoria-Gasteiz och San Sebastián.
Tågen kommer senare kommer att fortsätta mot den franska gränsen på internationell spårvidd, vilket skapar en sammanhängande höghastighetsförbindelse över norra Iberiska halvön och vidare in i det europeiska järnvägsnätet.
Railtech.com påpekar även att finansieringen omfattar Olmedo-bypassen, en kritisk förbindelse mellan Madrid–Valladolid- och Madrid–Galicia-linjerna. När den är klar väntas den effektivisera långdistansnätet i nordvästra Spanien och kraftigt förbättra höghastighetsresorna i norra delen av landet.
Bygget har redan startat på Pancorbo–Ameyugo-sektionen av Burgos–Vitoria-linjen, som sträcker sig över 93 km. Enligt Railtech.com beräknas hela stråket, tillsammans med “Y vasca”, transportera omkring 5,5 miljoner resenärer årligen på sträckan mellan Madrid och Baskien.
Källa: Railtech.com