Škoda Group har färdigställt det första av 25 nya eldrivna tågsätt till Bulgariens transport- och kommunikationsministerium, bara 14 månader efter att avtalet skrevs under. Kontraktet omfattar även 15 års service och har ett värde på nära 13 miljarder tjeckiska kronor. Tågen bygger på plattformen RegioPanter och ska användas för att modernisera den bulgariska regionaltrafiken framöver.
Koncernen har ett avtal om 25 nya fyrvagnars eltåg med det bulgariska transport- och kommunikationsministeriet. Avtalet skrevs under i september 2024 och omfattar även fullständig service i femton år. Den första enheten är nu färdigställd, samtidigt som ytterligare tåg befinner sig i olika produktionsskeden. Beställningen kompletteras av åtta tunnelbanetåg som tillverkas för huvudstaden Sofia.
Tekniska data och utrustning
Tågen är utformade som moderna fyrvagnars eltåg baserade på plattformen RegioPanter, som används i bland annat Tjeckien, Slovakien, Lettland och Estland. Varje enhet får mer än 300 sittplatser, en högsta driftshastighet på 160 kilometer i timmen och matas med 25 kilovolt växelspänning 50 hertz. Fordonen uppfyller gällande europeiska säkerhetsstandarder.
Tillverkaren utrustar tågen med ett säkerhetssystem baserat på europeiskt tågkontrollsystem på nivå två, kamerabevakning inne i och utanför fordonen, luftkonditionering, trådlös uppkoppling, ergonomiska säten och multifunktionsytor för resenärer med nedsatt rörlighet, föräldrar med barnvagn och cyklister. Delvis låggolvskonstruktion ska underlätta på- och avstigning vid stationerna. Koncernen ansvarar för service och underhåll i femton år från ett nyligen uthyrt depåområde i Bulgarien.
Modernisering av bulgarisk järnvägstrafik och historik
Enligt avtalet ska den nya flotten av eltåg bidra till att förnya de bulgariska järnvägarnas fordonspark. Äldre fordon, där det även ingår tidigare levererade lok, ersätts av tåg som uppfyller krav på interoperabilitet och aktuella europeiska standarder. De nya enheterna är konstruerade för att ge lägre energiförbrukning och minskade driftskostnader jämfört med dagens materiel, vilket samtidigt ska stärka komforten för resenärer och göra regionala linjer mer attraktiva.
– Kontraktet om leverans av 25 nya eltåg är vårt första projekt för de bulgariska järnvägarna i modern tid. För mer än 50 år sedan levererade Škoda sina lok till den bulgariska marknaden. Våra länder har haft långvariga relationer, och nu stärker vi dem ytterligare genom denna beställning. Vi är övertygade om att vi kommer att vinna fler kontrakt i de upphandlingar där vi deltar i Bulgarien, säger Petr Novotný, vd för Škoda Group.