Svensk tågmålning testas i finsk toppanläggning i Uleåborg

X40-tågets stomme väntar på att dörrar och luckor ska återmonteras. Foto: VR, kredit: P.Kuva
X40-tågets stomme väntar på att dörrar och luckor ska återmonteras. Foto: VR, kredit: P.Kuva

Den nya ytbehandlingslinjen i Uleåborg, som öppnade i slutet av 2024, har snabbt satts på prov när svenska SJ:s X40-dubbeldäckartåg anlände för modernisering. Under de kommande åren ska 27 tåg genomgå en teknisk uppgradering – och få en helt ny färgsättning.

Kravbilden i projektet är hög och omfattar allt från rostbehandling till exakta kulörövergångar. Arbetet i Uleåborg har därmed blivit en viktig testbädd för den nya anläggningens kapacitet.

– Själva målningsprocessen är densamma oavsett tågtyp, förklarar ytbehandlingsexpert Harri Junnila vid VR FleetCare. När tåget anländer går det först till tvätthallen, där ytorna rengörs inför förbehandling. Luckor, dörrar och andra lösa delar monteras bort och den gamla färgen slipas ned. Eventuella korrosionsskador repareras innan själva lackeringen börjar.

Fyra färger och höga krav på precision

I den stora målarkammaren får tågets stomme och delar flera färglager – grundfärg, täckfärg och slutligen ett skyddande lackskikt. X40-tågen lackeras i fyra färger: mörkgrått, svart, grönt och en metalliskt skimrande silverton.

Användningen av metallfärg har varit vanlig inom bilindustrin i årtionden men är betydligt ovanligare inom industriell tågmålning. Det har krävt att VR FleetCare i Uleåborg utvecklat helt nya metoder för att uppnå rätt sprutmönster och finish.

– Resan har varit utmanande men också givande – processen har finslipats till en hög nivå, och målet ligger ännu högre, säger Harri Junnila.

Att tågen dessutom målas i flera färger ökar svårighetsgraden. Varje färggräns måste planeras i detalj för att undvika att färgerna flyter ihop. Det kräver millimeterprecision vid maskering och planering av varje arbetssteg.

Under arbetets gång mäts ytjämnhet, kulörens överensstämmelse, färgskiktets tjocklek och lackens glans. Varje avvikelse dokumenteras för att säkerställa kvalitet i hela kedjan.

Ny kompetens för framtida projekt

Projektet har också lett till att personalen i Uleåborg utvecklat sin yrkesskicklighet. De första provmålningarna genomfördes under 2024, och i början av 2025 har serieproduktionen startat.

– Uppstarten av den nya anläggningen och målningen av X40-tågen har varit två separata projekt som så småningom flätats samman på ett lyckat sätt, berättar Harri Junnila. Det har varit en mycket lärorik process, och vi har lyckats lyfta kvaliteten i industriell ytbehandling till en ny nivå. Men vi är långt ifrån klara – målet är att fortsätta förbättra processen ytterligare.

Den erfarenhet som nu byggs upp i Uleåborg kommer att få betydelse även för framtida fordon och underhållsprojekt. Det gäller både i Finland och på den internationella marknaden, där konkurrensen om stora renoveringsuppdrag ökar.

Den tekniska utvecklingen är central för VR FleetCare, som vill positionera sig som partner för avancerad industriell ytbehandling. Företaget har målerianläggningar i både Uleåborg och Pieksämäki och erbjuder tjänster till tågoperatörer och industrikunder i hela Norden.

Fakta: Ytbehandlingsanläggningen i Uleåborg

  • Invigd: 2024
  • Utrustning: förbehandlingshall och två målarkammare
  • Bredd: 7 meter
  • Höjd: 8 meter
  • Total längd: nästan 100 meter
  • Utrustad med intelligent styrning av temperatur, luftfuktighet och ventilation
  • Används för tågunderhåll och uppdragsmålning åt industrin

Källa: VR FleetCare

VR FleetCare ägs av finska statens järnvägsbolag VR Group och har på senare år profilerat sig inom underhåll av rullande materiel. SJ:s X40-tåg är Alstom-tillverkade dubbeldäckare i trafik sedan 2004. Deras modernisering omfattar både interiör, teknik och ytskikt.