Nya tunnelbanan i Solna går från berg till betong

Vid Dalvägen och Hagalund pågår anläggningen av den nya stationen Arenastaden, där både underjordiska och ovanjordiska arbeten nu intensifieras. Foto: Region Stockholm
Vid Dalvägen och Hagalund pågår anläggningen av den nya stationen Arenastaden, där både underjordiska och ovanjordiska arbeten nu intensifieras. Foto: Region Stockholm

Arbetet med den nya tunnelbanans gröna linje har gått in i en ny fas. Efter flera års bergsprängningar inleds nu byggandet av de betongkonstruktioner som ska utgöra stommen för stationer, biljetthallar, teknikhus och rulltrappsschakt i Solna, norr om Stockholm. 

Merparten av bergarbetet längs sträckan för den nya tunnelbanan i Solna är nu avslutat. Arbetet går därmed in i nästa fas, där fokus flyttas till att gjuta de betongkonstruktioner som ska utgöra de bärande delarna i den framtida infrastrukturen.

Vid Dalvägen och Hagalund byggs station Arenastadens båda entréer – en i norr och en i söder. Arbetena omfattar både stationens underjordiska delar och de byggnader som ska uppföras ovan mark.

Förlängning mot Arenastaden

Den nya sträckan för tunnelbanans gröna linje förlänger linjen från Odenplan till Arenastaden i Solna. Förlängningen ger nya resmöjligheter till några av de snabbast växande stadsdelarna i Stockholmsområdet.

Trafikstart planeras till 2028.

Källa: Region tockholm