Drammen inviger nya Bybrua över älven

Med ett 19,4 meter brett däck finns plats för kollektivtrafik, gångtrafikanter och cyklister De djupa grundförhållandena, med berg på upp till 80 meters djup, löstes med stålkärnepeler förankrade i berget. Foto: Niklas Hart
Med ett 19,4 meter brett däck finns plats för kollektivtrafik, gångtrafikanter och cyklister De djupa grundförhållandena, med berg på upp till 80 meters djup, löstes med stålkärnepeler förankrade i berget. Foto: Niklas Hart

Den 25 oktober markerar en historisk dag för norska Drammen när den nya Bybrua öppnas. Den ersätter den tidigare bron som i nära 90 år förband stadens två sidor över Drammenselva. Den nya bron är utformad för att bli en naturlig del av stadsmiljön och speglar Drammens satsning på ett hållbart och tillgängligt stadsrum där människor kan röra sig, mötas och vistas nära älven.

Den nya Bybrua är planerad för vardagens transporter och rörelser, med plats för gång-, cykel- och kollektivtrafik på det 19,4 meter breda brodäcket. Konstruktionen binder samman Strømsø och Bragernes och ansluter till nya offentliga ytor på båda sidor av älven.

Ingenjörskonst och arkitektur i samspel

Bron är 260 meter lång och består av åtta sammanhängande spann som sträcker sig över både älv och järnväg. De skrå stålbågarna samverkar med betongdäcket i en konstruktion som kombinerar teknisk noggrannhet med ett enkelt arkitektoniskt uttryck.

Bron är 260 meter lång och sträcker sig över både älv och järnväg. Foto: Niklas Hart

 

Tekniska utmaningar under ytan

Projektet krävde samordning mellan två byggherrar, Drammen kommune och Bane NOR, till en gemensam konstruktion utan expansionsfogar. Komplexa grundförhållanden med fjälldjup på upp till 80 meter löstes genom stålkärnepeler förankrade i berg, dimensionerade för att tåla istryck i elven. Noggranna beräkningar och avancerade analyser säkerställde både hållfasthet och lätthet i uttrycket.

Digital samverkan gav precision

Bygget planerades i flera etapper för att hålla både trafik och järnväg igång. All projektering samordnades via en gemensam BIM-modell där alla discipliner arbetade i samma digitala miljö. Denna metod gjorde det möjligt att gjuta direkt från modellen utan traditionella ritningar – en innovation som sparade tid och ökade precisionen.

Ett gemensamt arbete

Projektet drevs av ett samverkande team där Degree of Freedom ledde projekteringen och stod för konstruktionen, Norconsult ansvarade för geoteknik och tekniska lösningar, SAAHA och Knight Architects för den arkitektoniska formen, Asplan Viak för landskap och planering, Light Bureau för belysning och Scan Survey för uppmätning. PNC Norge stod för byggledningen, medan Drammen kommune var byggherre och framtida ägare.