Slutspurten för upprustningen av Ådalsbanan

Järnvägssträckan mellan Västeraspby och Långsele är en viktig del av Ådalsbanan och utgör en central länk för näringslivets transporter samt för omledningstrafik mellan Stambanan, Botniabanan och vidare söderut på Ådalsbanan. Foto: Trafikverket
Järnvägssträckan mellan Västeraspby och Långsele är en viktig del av Ådalsbanan och utgör en central länk för näringslivets transporter samt för omledningstrafik mellan Stambanan, Botniabanan och vidare söderut på Ådalsbanan. Foto: Trafikverket

Arbetet med att rusta upp järnvägen mellan Västeraspby och Långsele är i slutfasen. Sträckan, som är en viktig del av Ådalsbanan, har fått ny räl, kontaktledning och förstärkt järnvägsbank. Upprustningen förbättrar kapaciteten och minskar störningar, vilket gör att hastigheten nu återställts till 80 km/h. Projektet stärker möjligheterna till miljövänliga transporter genom Norrland.

Trafikverket har rustat upp den 46 kilometer långa sträckan mellan Västeraspby och Långsele, en central del av Ådalsbanan. Arbetet omfattar nytt spår, ny kontaktledning och förbättrad säkerhet vid järnvägskorsningar.

Projektet är viktigt för näringslivets transporter och möjliggör omledningstrafik mellan Stambanan och Botniabanan. Med upprustningen kan fler transporter ske på järnväg, vilket bidrar till mer hållbara godsflöden längs Norrlandskusten.

Miljövänliga transporter
Sträckan är en del av den kustjärnväg som bildas tillsammans med Botniabanan och Ostkustbanan. Syftet är att skapa snabba, säkra och klimatsmarta transporter mellan norra och södra Sverige.

Teknisk upprustning
Arbetet har omfattat 92 000 meter ny räl och 77 000 betongslipers. Den gamla kontaktledningen från 1940-talet har ersatts med 46 000 meter ny lina och 980 nya kontaktledningsfundament. Under 2025 ska signaler flyttas och den gamla kontaktledningen rivas i Sollefteå och Övergård. För att minska olyckor har stängsel satts upp längs utvalda delar av banan. 

Den 84 meter långa uttjänta stentrumman i Åsmyr-/Nässebäcken i Nässe har ersatts med en modern rörbro, och vägen har samtidigt förstärkts och förbättrats. Foto: Trafikverket

Trumbyte i Långsele
I Långsele har en uttjänt stentrumma ersatts med en modern rörbro som stärker vägens konstruktion och minskar risken för översvämningsskador. Åtgärden förbättrar även möjligheterna för fisk och kräldjur att passera och gör både väg och järnväg mer stabila och hållbara vid kraftig nederbörd och smältvatten.

Projektet har en total kostnad på cirka 800 miljoner kronor i 2020 års prisnivå.

Källa: Trafikverket