Det schweiziska tågbolaget Stadler har fått uppdraget att bygga två smalspårståg med vätgasdrift för den sicilianska järnvägsoperatören Ferrovia Circumetnea (FCE). Tågen ska trafikera sträckan mellan Paternò och Randazzo, som löper genom Etnas nationalpark. Enligt ett ramavtal finns även möjlighet att beställa ytterligare 13 fordon av samma typ.
Ordern offentliggjordes vid järnvägsmässan EXPO Ferroviaria i Milano i förra veckan. Det är första gången vätgasdrivna smalspårståg byggs för Sicilien – och det är dessutom världens första specialanpassade tåg av detta slag, enligt Stadler.
– Det är en stor glädje för oss att få bygga de första två vätgasdrivna smalspårstågen för Sicilien. Tågen kommer att bidra till att minska koldioxidutsläppen i en ny italiensk region och stärka Stadlers närvaro i landet, säger Maurizio Oberti, försäljnings- och marknadsdirektör för Italien på Stadler.
Kompletta tåg med lågt insteg och plats för cyklar
De två tågen byggs vid Stadlers huvudkontor i schweiziska Bussnang. Varje fordon består av två passagerarvagnar och ett mittplacerat så kallat Power Pack, där både bränsleceller och vätgastankar är installerade.
Tågen får 87 sittplatser och kan ta upp till 147 passagerare. Låggolvskonstruktion ger god tillgänglighet för resenärer med nedsatt rörlighet, äldre, samt barnvagnar och cyklar. Samtliga tåg är utrustade med universella PRM-toaletter.
Eftersom linjen runt vulkanen Etna har kraftiga stigningar har man lagt särskild vikt vid drivsystemets prestanda. Batterier och omriktare placeras över motorvagnarna för att säkerställa tillräckligt grepp även under utmanande väderförhållanden.
Den låga axellasten på under 11 ton per axel möjliggör trafik på hela det befintliga smalspårsnätet som FCE ansvarar för.
Del av större satsning i Italien
Förutom leveransen omfattar kontraktet fem års fullservice samt tekniskt reservmaterial.
Med denna order från FCE har Stadler nu sammanlagt 19 beställda smalspårståg med vätgasdrift för den italienska marknaden. Tidigare har åtta fordon beställts av operatören ARST i Sardinien och nio av FdC i Kalabrien.
Tågen representerar en av de första större satsningarna på bränslecellsdrivna fordon inom italiensk järnväg, där man i flera regioner eftersträvar att minska beroendet av dieseldrift utan att behöva bygga ut elektrifiering.
Satsningen är en del av Italiens så kallade Green Technology Team, som fått stöd inom ramen för återhämtnings- och klimatinvesteringsprogram på både nationell och EU-nivå.
Fakta:
Stadler har sedan tidigare levererat bränslecellsdrivna vätgaståg till den amerikanska marknaden, bland annat för trafik i Kalifornien.
Källa: Stadler, EXPO Ferroviaria, FCE