Byggbolaget HS2 Ltd, som ansvarar för Storbritanniens höghastighetsjärnväg mellan London och Birmingham, har lanserat en ny innovationssatsning. Syftet är att locka teknikföretag och specialister från andra branscher för att bidra till den planerade ”omstarten” av projektet – som under de senaste åren kantats av förseningar och stigande kostnader.
Projektet gäller den 225 kilometer långa höghastighetssträckan mellan London, Birmingham och Handsacre Junction i Staffordshire. Den ska utgöra den första etappen av Storbritanniens nya snabbtågslinje HS2 (High Speed 2).
– Vi söker nya idéer och tekniska lösningar som kan hjälpa oss att effektivisera, modernisera och stabilisera projektet inför nästa fas, säger HS2 Ltd i ett uttalande.
Sex vinnande bidrag får utvecklas inom projektet
HS2 Ltd har öppnat en utlysning där teknikföretag – även sådana som inte tidigare arbetat inom järnvägssektorn – kan lämna in sina förslag. De sex vinnande bidragen kommer att bjudas in för att vidareutveckla sina innovationer i samarbete med HS2:s ingenjörsteam.
Fokus ligger på tekniklösningar som kan öka produktiviteten, minska klimatpåverkan, förbättra säkerheten på byggarbetsplatser eller stärka underhållsprocesserna under driftsfasen.
Enligt HS2 Ltd är målet att skapa en öppen innovationsmiljö där ny teknik från andra industrier – som AI, robotik, digitala tvillingar och avancerad materialteknik – kan tillämpas inom järnvägsbyggandet.
Största järnvägsprojektet i brittisk historia
Arbetet med HS2 fortsätter trots omfattande omstruktureringar och politiska diskussioner. Bygget av Colne Valley-viadukten – Storbritanniens längsta järnvägsbro – har nyligen slutförts. Viadukten, som sträcker sig över 3,4 kilometer, är en symbol för projektets framdrift men också för dess tekniska utmaningar.
Regeringen har tidigare meddelat att de norra delarna av HS2, mellan Birmingham och Manchester, inte kommer att byggas enligt de ursprungliga planerna. I stället har fokus flyttats till att stabilisera och optimera den första etappen.
Med den nya innovationssatsningen hoppas HS2 Ltd kunna införa ny teknik som sänker kostnader och ökar effektiviteten i framtida bygg- och driftfaser.
Källor: HS2 Ltd, RailTech, The Construction Index