Volymlyft och stärkt resultat i hamnen – tåget driver ökningen

Containertrafiken fortsätter att öka i Helsingborgs Hamn under 2025. Här syns containerterminalen med pågående fartygshantering och vy mot staden. Foto: Helsingborgs Hamn
Containertrafiken fortsätter att öka i Helsingborgs Hamn under 2025. Här syns containerterminalen med pågående fartygshantering och vy mot staden. Foto: Helsingborgs Hamn

Containertrafiken i Helsingborgs Hamn fortsätter att växa under 2025. Efter ett år präglat av återhämtning visar årets två första tertial på en stabil uppgång, drivet av effektivare hantering, hållbarhetsinvesteringar och långsiktig kapacitetsplanering. Totalt har containervolymerna ökat med omkring tio procent jämfört med motsvarande period föregående år.

– Den positiva utvecklingen i containervolym är glädjande och ett resultat av målmedvetet arbete i hela organisationen. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi verkar i en föränderlig värld, där handelstullar och ekonomisk oro snabbt kan påverka flödena. Därför fortsätter vi fokusera på produktivitet och långsiktiga investeringar, säger Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn.

Även bulkverksamheten har ökat med över 50 procent, framför allt tack vare goda spannmålsskördar. Färjetrafiken ligger fortsatt på höga passagerarnivåer, medan lastbilsvolymerna har minskat något till följd av svag tysk ekonomi och hårdare konkurrens från Öresundsbron.

Tågpendlar lyfter inlandstransporter
I kombiterminalen har järnvägsvolymerna mer än fördubblats jämfört med samma period 2024. Nya tågpendlar har stärkt kopplingen till inlandets logistiknoder och drivit på övergången till mer hållbara transporter.

– Vi ser ett tydligt uppsving i våra järnvägstransporter. Den utvecklingen är viktig, både ur ett hållbarhets- och kapacitetsperspektiv. Att fler kunder väljer tåg för inlandstransporter visar att vi är på rätt väg i omställningen mot mer hållbara transportflöden, säger Bart Steijaert.

Effektiviseringar stärker resultatet
Resultatet i containerterminalen har förbättrats successivt sedan hösten 2024. En flerårig åtgärdsplan med fokus på digitalisering, planering och samarbete mellan funktioner har gett tydliga effekter.

– Vi ser en stabil utveckling i containerterminalen där effektivare planering, digitala verktyg och ett nära samarbete mellan olika funktioner ger tydliga resultat. Det här är en långsiktig process som bygger både på struktur och engagemang, säger Bart Steijaert.

Investeringar inför framtiden
Under året har hamnen fortsatt modernisera infrastrukturen och förbereda för framtidens containerterminal i södra delen av området. Parallellt pågår utbyggnad av laddinfrastruktur och planeringen av en ny tullbyggnad som ska stå klar 2026.

Trots den positiva utvecklingen är utsikterna framåt försiktiga. Globala logistikflöden och osäker konjunktur kan påverka volymerna under hösten. Fokus ligger därför på stabil drift, vidareutvecklade arbetssätt och stärkt motståndskraft inför kommande år.

Volymer – Nyckeltal i Helsingborgs Hamn januari-augusti 2025:

* Transportenheten Twenty-foot Equivalent, en TEU är volymen på en container med måtten 8x9x20 fot eller drygt 36,25 m³ Tabell: Helsingboegs hamn



Källa: Helsingborgs Hamn