Rapport visar stora kunskapsluckor om SJ och järnvägen

Stockholms central. Foto: SJ
Stockholms central. Foto: SJ

En ny rapport från Indikator Opinion visar att många svenskar saknar grundläggande kunskap om SJ:s uppdrag, finansiering och ansvar. Undersökningen omfattar personer över 18 år och pekar på en rad missuppfattningar om både bolaget och järnvägssystemet. Resultaten offentliggörs samtidigt som tågoperatören genomför åtgärder efter en sommar med omfattande trafikstörningar.

Sommaren har präglats av stora störningar i den svenska tågtrafiken. I juli drabbades infrastrukturen och flera av landets större operatörer, däribland SJ, av omfattande problem. I september slog kraftiga regn och urspårade godståg ut nästan alla förbindelser till och från norra Norrland.

– Den här typen av extrema situationer sätter stor press på både myndigheter och tågoperatörer, men framför allt drabbas alla som valt att resa med tåget. Det är utgångspunkten i vårt åtgärdsarbete framåt, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef på SJ AB.

Med fokus på resenärerna har tågoperatören inlett ett förändringsarbete som presenterades på Aftonbladet Debatt i samband med att rapporten publicerades.

– För att svensk järnväg ska utvecklas och resenären känna större tillit till den är det viktigt att reda ut de missuppfattningar som finns om hela järnvägssystemet, säger Monica Lingegård.

Undersökningen visar bland annat:
• Nästan varannan person känner inte till att bolaget är statligt.
• Mer än var fjärde tror att det är ett affärsverk eller en myndighet.
• Mer än varannan tror felaktigt att finansieringen sker genom statliga anslag.
• Två av tre känner inte till uppdraget att bedriva persontrafik på affärsmässig grund.
• Drygt två av tre tror att namnet fortfarande står för Statens Järnvägar, trots att det upphörde för snart 25 år sedan.

Felaktig ansvarsfördelning

Rapporten visar också att många misstar tågoperatörens ansvar i järnvägssystemet. En fjärdedel tror att bolaget ansvarar för järnvägsspåren, trots att det är en statlig uppgift. Ungefär lika många tror att det ansvarar för utrop och informationstavlor på stationer. Nära hälften tror felaktigt att tågoperatören ansvarar för alla tågtidtabeller. Nästan var femte tror att bolaget ansvarar för stationshus, perronger eller planering av banarbeten.

– Indikators rapport visar hur viktigt det är med kommunikation och faktabaserad information från alla aktörer i järnvägssystemet. Det är ett förbättringsarbete vi redan har påbörjat, säger Monica Lingegård.

Åtgärder inom den egna verksamheten

Tågoperatören har inlett flera förändringar: fler anställda tågtekniker, ombyggnad av depåer tillsammans med Jernhusen, utökad beredskap i den operativa driften och en ny kundenhet. Syftet är att förbättra den egna verksamheten och bidra till en mer faktabaserad diskussion om järnvägens utmaningar.