Alla nya spår öppnade vid Karlstad C

Till vänster syns Karlstad C i december 2024 med vy mot väster från gångbron Trädgårdslänken. Till höger en illustration som visar anläggningen när utbyggnaden är färdig.Foto: Trafikverket/White
Till vänster syns Karlstad C i december 2024 med vy mot väster från gångbron Trädgårdslänken. Till höger en illustration som visar anläggningen när utbyggnaden är färdig.Foto: Trafikverket/White

Alla nya spår och plattformar vid Karlstad centralstation har öppnats. Därmed är den första etappen i utbyggnaden av järnvägskapaciteten i Värmland avslutad.

Utöver de fyra plattformsspåren har ytterligare tre spår byggts för att möjliggöra för tåg att passera eller ställas upp. Samtidigt har hela anläggningen för strömförsörjning, signalering och telekommunikation bytts ut.

– Vi tar nu bort en flaskhals på den hårt trafikerade sträckan Kil–Karlstad–Kristinehamn, säger Niklas Gunnarsson, Trafikverkets projektledare. Det är en stor milstolpe i arbetet med att öka kapaciteten i tågtrafiken och göra det lättare att resa hållbart.

Del av större ombyggnation

Arbetet med Karlstads resecentrum fortsätter. En central del som återstår är Vikenpassagen, som byggs på uppdrag av Karlstads kommun med Region Värmland som medfinansiär. Passagen blir en gång- och cykeltunnel mellan centrum och stadsdelarna söder om järnvägen, med hissar och rulltrappor upp till plattformarna.

Parallellt färdigställs gångbron Trädgårdslänken, som byggs av Karlstads kommun. Bron ska binda samman stadsdelarna norr och söder om järnvägen och ge ytterligare tillgång till plattformarna via trappor och hissar.

Till vänster syns den blivande norra entrén till Vikenpassagen under spåren i december 2024. Till höger en illustration som visar hur området kan komma att se ut när arbetet är färdigt. Foto: Trafikverket/Sweco
Till vänster syns en vy mot norr från december 2024 där arbetet med Vikenpassagen pågår under spåren. Till höger en illustration som visar hur området kan se ut när arbetet är färdigt. Foto: Trafikverket/Sweco
Till vänster syns den blivande södra entrén till Vikenpassagen under spåren i december 2024. Till höger en illustration som visar hur området kan se ut när arbetet är färdigt.  Foto: Trafikverket/Sweco
Till vänster syns bron Trädgårdslänken över spåren i december 2024, med vy mot öster. Till höger en illustration som visar hur området kan se ut när arbetet är färdigt. Foto: Trafikverket/Sweco
Till vänster syns arbetet med Trädgårdslänkens trappa ner mot Hamngatan i december 2024. Till höger en illustration som visar hur området kan se ut när arbetet är färdigt. Foto: Trafikverket/Sweco
Till vänster syns en vy mot söder från december 2024, tagen uppe på bron Trädgårdslänken. Till höger en illustration som visar hur området kan se ut när arbetet är färdigt. Foto: Trafikverket/White

Del av samarbete för punktligare trafik

Projektet är en del av ”Tåg i tid” – ett samarbete mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen. Syftet är att öka punktligheten och möjliggöra tätare trafik i regionen samt skapa ett modernt resecentrum i Karlstad.

Källa: Trafikverket