SJ har valt en ny kommunikationspartner för att stärka uppkoppling och beredskap i hela verksamheten. Avtalet omfattar mobil kommunikation, IoT-lösningar och växeltjänster med krav på hög driftsäkerhet och täckning. Det gäller i fyra år, med möjlighet till förlängning i upp till åtta år.
Tågoperatören har en central roll i transportsystemet. Det nya avtalet innebär att leverantören får ett samlat ansvar för kommunikationen, både i den dagliga driften och vid krissituationer. Mobil uppkoppling och enheter införs i hela organisationen, ombord på tågen och i övriga delar, för att säkerställa stabil täckning i hela landet.
"Här handlar det inte bara om teknik, det handlar om trygghet. När det verkligen gäller måste kommunikationen fungera och det är en tillförlitlighet som Telia kommer att leverera på," säger Fredrik Stenberg, chef för Telias företagsaffär.
Wifi-uppkopplingen på tågen i Norden och till Tyskland integreras i lösningen. Dessutom införs IoT-system som samlar in underhållsdata för effektivare drift. Avtalet inkluderar även en växel- och beredskapsplattform för kommunikation vid incidenter.
Beredskapsplattformen är frikopplad och skalbar, vilket ger överblick och samordning vid störningar. Den möjliggör snabb kontakt med rätt resurser dygnet runt och innehåller funktioner för hantering av större händelser.
"För en verksamhet som SJ:s, där en hög nivå av digitalisering genomsyrar hela driften, är det helt avgörande med en leverantör som kan erbjuda en pålitlig uppkoppling och god täckning i hela landet. Därför är vi nöjda med avtalet vi har slutit med Telia. För oss innebär det att vår personal kan använda våra digitala system fullt ut och ge våra kunder den service de förväntar sig oavsett var i landet tågen befinner sig", säger Henri Caddeo, CIO på SJ.
Telia har byggt ut 5G-nätet som nu täcker över 99 procent av befolkningen. När utbyggnaden är klar ska 4G och 5G täcka mer än 94 procent av landets yta. Satsningar görs även längs järnvägssträckor. Första fasen fokuserar på Södra och Västra stambanan, med målet att nå avbrottsfri uppkoppling längs hela järnvägsnätet till år 2030.