Den 1 oktober 2025 inleddes ett av Sveriges största järnvägsunderhållsprojekt när Infrakraft tog över ansvaret för Södra Stambanan 2. Under sju år ska 53,6 mil spår, 509 växlar och kritisk infrastruktur mellan Grevaryd och Arlöv hållas i toppskick. Arbetet omfattar även Olofströmsbanan och är avgörande för framtidens gods- och persontrafik.
– Det är ett rejält åtagande, säger platschef Henrik Kärrman, som tillsammans med Ulf Blomquist leder projektet.
– Vi pratar om 509 växlar, 60 medarbetare och sju års arbete. Det är stort – ingen tvekan om det.
Ett miljarduppdrag med fokus på säkerhet och punktlighet
Kontraktet är en totalentreprenad och har ett värde på över en miljard kronor. Södra Stambanan 2 är ett av Sveriges mest belastade järnvägsstråk, både för gods- och persontrafik, vilket gör underhållet avgörande för att säkra framtidens tågtrafik.
– Samarbetet med Trafikverket har varit väldigt gott i den inledande fasen. Vi har en stark samsyn kring att säkerhet och punktlighet är våra gemensamma fokusområden, säger Henrik Kärrman.
Stor nyrekrytering
Redan i juni 2024, direkt efter tilldelningen, inleddes en omfattande rekrytering. Cirka 60 yrkesarbetare har anställts, många nya i bolaget, för att bemanna projektet. För att ge alla en bra start arrangerades en introduktionsdag med fokus på både projektets struktur och Infrakrafts företagskultur.
– Det var viktigt att ge en tydlig bild av projektets olika faser och vad Infrakraft står för som arbetsgivare. Vem man vänder sig till, hur vi jobbar med säkerhet och hur vi bygger laganda, säger Kärrman.
Etableringar och framtidsvision
Projektet har etableringar i Eslöv, Hässleholm, Älmhult och Alvesta, och kommer att pågå till 2032. Målet är att skapa en robust och tillförlitlig järnvägsinfrastruktur som möter framtidens krav på både kapacitet och hållbarhet.
– Det förberedande arbetet är klart. Nu börjar det riktiga jobbet, och vi är redo, avslutar Henrik Kärrman.