Över åtta miljarder kronor per mil. Så högt kan priset landa för den planerade järnvägen mellan Göteborg och Borås. Kostnaden gör att projektet riskerar att bli en av de dyraste i Europa, enligt en artikel i Borås Tidning Plus.
Bakgrunden är Trafikverkets snabbutredning som presenterades sommaren 2023. Där framkom att den totala investeringen nu beräknas till drygt 58 miljarder kronor, vilket motsvarar omkring 8,4 miljarder per mil räls. Samtidigt har regeringen markerat att byggkostnaderna måste pressas för att projektet ska bedömas som samhällsekonomiskt lönsamt. En uppdaterad effektbedömning hos Trafikverket har klassat sträckan som "robust olönsam".
Komplicerad byggnation
Sträckan mellan Göteborg och Borås bedöms som tekniskt utmanande. Projektet omfattar flera längre tunnlar och korsningar med trafiktunga E6:an. Enligt Trafikverkets projektledning övervägs dessutom lösningar där delar av rälsen byggs fem till 20 meter ovan mark, en metod inspirerad av Japan. Tekniken kan enligt bedömningarna ge miljömässiga och ekonomiska fördelar, bland annat vid passager över torvmarker. Detta framgår i rapporteringen från Borås Tidning Plus.
Tidsplan och regionala konflikter
Byggstart är planerad till åren 2029–2030, med färdigställande tidigast tio år senare. För Borås innebär projektet även en omfattande ombyggnad av stationsområdet för att rymma fler spår och plattformar.
Planeringen har kantats av oenigheter mellan kommunerna längs sträckan, bland annat om dragningen vid Mölnlycke. Först i juni 2024 nåddes en kompromiss, men lösningen kräver kommunal och regional medfinansiering på 4,5 miljarder kronor. Enligt uppgifter i Borås Tidning Plus ligger nu nästa steg hos regeringen, som ska avgöra hur de öronmärkta 1 171 miljarderna för nationella infrastrukturprojekt ska fördelas.
Byggtiden beräknas till minst ett decennium. Den första avgången på den nya järnvägen väntas tidigast 2038, med en restid på 35 minuter mellan Borås och Göteborg.