Mobil ultraljudsvagn godkänd för tyska järnvägsnätet

SoniQ Rail Explorer ute i spår. Foto: Vossloh
SoniQ Rail Explorer ute i spår. Foto: Vossloh

Den mobila ultraljudsvagnen SoniQ Rail Explorer har fått godkännande av DB InfraGO för inspektioner på Deutsche Bahns järnvägsnät. Flera europeiska och asiatiska bolag har redan använt tekniken i flera år. Vagnen upptäcker fel i skenornas inre och kan användas både för lokalisering av tidigare påträffade skador och för regelbundna inspektioner av spår och växlar.

SoniQ Rail Explorer har utvecklats i nära samarbete med Fraunhofer-institutetet i Dresden. Med en enda övergång upptäcker och lokaliserar mätvagnen fel i skenans inre, till exempel korrosion i skenans bas och ojämnheter i svetsfogar. 

Tekniken är därför särskilt lämpad att att lokalisera den exakta platsen för tidigare upptäckta fel, men också för regelbundna inspektioner av kortare spårsektioner, växlar, korsningar, plankorsningar och stationsspår. 

– Med SoniQ Rail Explorer sätter Vossloh en ny teknisk och ergonomisk standard för mobil ultraljudstestning, säger Patrik Stenberg, VD Vossloh ITC.

Mätvagnen visar skenans skick i realtid med hjälp av olika visningsalternativ som kan kompletteras med kamerabilder. Dataöverföringen är flexibel och kan göras med USB, SD-kort eller direkt via LTE/WiFi, vilket gör att resultaten kan integreras sömlöst i digitaliserade processkedjor.

Kompakt  konstruktion
Enheten väger 20 kilo och kan transporteras i en vanlig personbil samt bäras till spåret av en enda person.

Den är utrustad med en robust surfplatta som visar samtliga inspektionsdata. Nio ultraljudsensorer i testhjulet levererar rådata som lagras löpande, och sensorer kan aktiveras eller stängas av för att analysera specifika fel. Vagnen kan köras i båda riktningarna och kan även ta videobilder av ytan medan den inspekterar rälsen.