Returtransporter fyller tågen med kakel till Norden

Sedan i somras har DB Cargo Full Load Solutions utökat flottan med 200 trailers, varav 100 är megatrailers. Foto: DB Cargo
Sedan i somras har DB Cargo Full Load Solutions utökat flottan med 200 trailers, varav 100 är megatrailers. Foto: DB Cargo

DB Cargo Full Load Solutions använder vagnar som tidigare gick tomma för att transportera kakel från norra Italien till Sverige och Danmark. På returresan lastas färdigt kakel, vilket gör att kapaciteten utnyttjas bättre. Kunder kan välja mellan olika transportalternativ, från direkttåg till intermodala lösningar, beroende på volym och tidskrav.

En stor del av Europas kakel tillverkas i norra Italien. Leran fraktas dit från Tyskland med järnväg. Tidigare gick vagnarna tillbaka tomma, men nu används de för att transportera färdigt kakel norrut till Skandinavien.

– När vi använder vagnarna i returflödet kan vi både sänka utsläppen och hålla transportkostnaderna nere. Vi tar hand om hela transportkedjan, från upphämtning hos leverantören i Italien till leverans hos kunden i Skandinavien. Kunderna kan välja mellan enstaka pallar till fulla laster, säger Nils-Henrik Hjälmdahl, Account Manager på DB Cargo Full Load Solutions.

För kunder med krav på kortare ledtider finns alternativ som direkttåg utan omlastning och intermodala lösningar med trailers. Transporterna anpassas efter volym och leveranskrav, oavsett om det gäller mindre partier eller kompletta laster.

Genom att använda befintlig kapacitet i returflödena minskar antalet tomtransporter. Järnvägen avlastar också vägnätet jämfört med lastbilstransporter. På detta sätt erbjuds kakelindustrin en mer resurseffektiv transportlösning.

Aktören utökade sin intermodala trailerflotta med 200 nya enheter i somras. Av dessa är hälften megatrailers med högre lastvolym. Satsningen ökar kapaciteten för transporter i Europa och gör det möjligt att hantera både större volymer och mer skrymmande gods inom järnvägsbaserad logistik.

De nya megatrailrarna har en lastvolym på 100 kubikmeter, tio mer än en standardtrailer. Den invändiga höjden är tre meter och taket kan tillfälligt höjas vid lastning. Detta gör det möjligt att transportera större eller högre gods.