Siemens färdig med storskalig automation av nederländska Kijfhoeks godsbangård

Kijfhoek täcker 50 hektar och rymmer 14 ankomstspår, 41 klassificeringsspår och 12 uppställningsspår. där hanteras dagligen en stor del av det europeiska godset som passerar via Rotterdam, en av världens största hamnar. Moderniseringen innebär att bangården nu styrs av Siemens Trackguard Cargo MSR32-system, som omfattar fullständig automationslösning för rangerbangårdar. Bild: Siemens Mobility
Kijfhoek täcker 50 hektar och rymmer 14 ankomstspår, 41 klassificeringsspår och 12 uppställningsspår. där hanteras dagligen en stor del av det europeiska godset som passerar via Rotterdam, en av världens största hamnar. Moderniseringen innebär att bangården nu styrs av Siemens Trackguard Cargo MSR32-system, som omfattar fullständig automationslösning för rangerbangårdar. Bild: Siemens Mobility

Siemens Mobility har färdigställt moderniseringen av Kijfhoek, Nederländernas största godsbangård, belägen sydost om Rotterdam. Projektet, som tilldelades 2021 och omfattade investeringar på 110 miljoner euro, avslutades i maj och markerar nu full drift med ett toppmodernt automationssystem.

Bangården fungerar som ett centralt logistiknav och knyter samman hamnen i Rotterdam med Europas industriella centra i Tyskland, Belgien och längre in på kontinenten. Med den nya tekniken har hanteringstiderna kortats avsevärt, vilket stärker både effektivitet och konkurrenskraft i godsflödet på järnväg.

Helga Cuijpers, regionchef för Randstad South hos infrastrukturförvaltaren ProRail, framhöll vid invigningen:
– Anläggningen i full drift markerar en viktig milstolpe. Vår godsbangård nära Rotterdam är nu inte bara snabb och effektiv, den stärker också sin roll som nyckelnav mellan Rotterdams hamn och Europas industriregioner. Vi tackar Siemens Mobility för arbetet och för samarbetet med en ’best for project’-anda.

Avancerad automation i 50 hektar stort system

Systemet inkluderar avancerade rutt- och hastighetskontroller, retardrar och pådrivningssystem, samt radiobaserad integration för exakt styrning av rangerlok. Denna lösning optimerar hela flödet – från tågankomst, via sortering och klassificering, till avgång – och förbättrar både säkerhet och driftsekonomi.

Kijfhoek i drift med nytt automationssystem – knyter Rotterdam närmare Europa

Jens Nordmann, chef för Mainline på Siemens Mobility, betonade att projektet sätter en ny standard för godstrafik:
– Moderniseringen av Kijfhoek visar hur intelligent automation förändrar järnvägsgods. Genom att införa vårt avancerade system ökar vi effektiviteten och sätter nya riktmärken för hållbar godstransport i Europa. Vi är stolta över att stärka vårt långvariga partnerskap med ProRail och bidra till Nederländernas roll som ett centralt logistiknav.

Långsiktigt underhåll och europeisk betydelse

Moderniseringen backas upp av ett 15-årigt service- och underhållsavtal som ska säkra stabil drift och hålla livscykelkostnaderna nere. För ProRail och nederländsk infrastrukturpolitik innebär det en förutsägbar och långsiktig lösning som ska stödja växande transportvolymer på järnväg.

Projektet stärker även EU:s ambitioner om att flytta mer gods från väg till järnväg. Genom att effektivisera navet i Kijfhoek kan fler tåg köras snabbare vidare mot Tyskland, Schweiz och övriga Europa.

Moderniseringen visar därmed hur automation kan bidra till både konkurrenskraft och klimatmål inom europeisk transportpolitik.

Källa: Siemens Mobility, ProRail B.V.