Den 30 september lämnar Trafikverket sitt förslag till regeringen om hur ett stödsystem för investeringar i ombordutrustning för ERTMS bör utformas. I arbetet har Tågföretagen haft nära dialog med Trafikverket och PA Consulting, som tagit fram en rapport om kostnaderna. Analysen visar på ökade kostnader och stora variationer mellan olika fordonstyper.
Rapporten ska stödja Trafikverkets förslag
Uppdraget kommer från regeringen och syftar till att skapa ett stödsystem för investeringar i ERTMS-ombordutrustning. Som en del av arbetet har PA Consulting, på uppdrag av Trafikverket, tagit fram en rapport som återkopplades till bland annat Tågföretagen tidigare i veckan.
Bolaget har samlat in uppgifter för cirka 990 fordon, varav omkring 50 prototypfordon. Analysen bygger på underlag från fordonsägare och ska bidra till en mer rättvisande kostnadsbild.
Kostnaderna har ökat markant
Rapporten visar att kostnaderna för ombordsystemen har stigit betydligt mellan 2014 och 2025. Särskilt prototypfordon innebär högre kostnader, vilket blir betungande för mindre fordonsägare som hanterar kortare serier.
PA Consulting har även analyserat konsekvenserna av den kommande uppgraderingen till Baseline 4 och det nya radiosystemet FRMCS. Båda faktorerna förväntas påverka den totala kostnadsnivån ytterligare.
Betydelse för framtida järnvägstrafik
ERTMS-ombordutrustning är en nödvändig förutsättning för att Trafikverket ska kunna modernisera signalanläggningarna i hela järnvägssystemet. Det är en central del i arbetet med att säkerställa en fungerande och framtidssäkrad järnvägstrafik.
Rapporten från PA Consulting blir offentlig när Trafikverket lämnat sitt förslag till regeringen den 30 september.
Källa: Tågföretagen