RMD lanserar system för varmgångsdetektion på lok

Lok vid Stockholms central. Foto: Stina Wickenberg
Lok vid Stockholms central. Foto: Stina Wickenberg

RMD har utvecklat ett system för varmgångsdetektion och kontinuerlig temperaturövervakning av hjullagerboxar. Den första installationen har gjorts på lok som används av SSAB:s växlingsoperatör VÄTE Trafik i Borlänge och Oxelösund. Samtliga lok i uppdraget ska utrustas före slutet av oktober 2025.

Loktypen SM42-6Dg hos VÄTE Trafik utrustas med bultar med temperatursensorer från Strainlabs. Sensorerna kopplas till de PMU-enheter som redan finns installerade. Temperaturdata analyseras via PMU:erna och visualiseras i en anpassad version av applikationen MyTrain. Lokföraren får en överblick via ett visuellt gränssnitt, samtidigt som mätdata sparas för analys.

Varmgång i lager är en vanlig orsak till urspårning. I dag sker detektering vid cirka 110 fasta punkter på Trafikverkets 14 000 kilometer långa järnvägsnät, vilket innebär att fel kan förbli oupptäckta under längre tid. Med RMD:s lösning sker mätning i realtid direkt på lok och vagnar, vilket gör det möjligt att agera vid avvikelser.

För transportörer kan systemet minska risken för driftstopp och förseningar. Tidiga indikationer gör det möjligt att planera underhåll mer effektivt. Den löpande datainsamlingen används både i den dagliga driften och i långsiktiga planer.

Under 2025 har Tågföretagens försäkringspartner påbörjat en översyn av det Risk Management Program som funnits sedan 2007. Syftet är att sänka premier för de medlemmar som inför riskförebyggande teknik.

Systemet är tillgängligt för försäljning. Varje installation kan konfigureras med egna gränsvärden och larmnivåer och kan installeras på både lok och vagnar.