Brist på bränsleceller stoppar tyska vätgaståg

Vätgaståg i tyska Bremervörde. Photo: Foto: Sabrina Adeline Nagel/ kollektivtrafikbolaget EVB
Vätgaståg i tyska Bremervörde. Photo: Foto: Sabrina Adeline Nagel/ kollektivtrafikbolaget EVB

Världens första järnvägslinje med enbart vätgaståg – RB33 i Niedersachsen, Tyskland – drabbas återigen av stora störningar. Endast fyra av fjorton tåg är i drift sedan beställda ersättningsbränsleceller inte levererats i tid.

Linjen, som går mellan Cuxhaven och Buxtehude, drivs av tågoperatören EVB. Företaget uppger att en ännu ej namngiven bränslecellstillverkare inte hållit sina löften, vilket har lett till kapacitetsbrist.

– We are upset along with our passengers, säger Robert Palm, chef för lokal tågtrafik vid EVB. – During the Sail [maritime festival] in Bremerhaven, EVB had drawn up a plan with significantly expanded capacities. However, because the announced fuel-cell deliveries failed to materialise, we don’t have enough vehicles available. All the trains we have will be used!

Diesel ersätter vätgastågen

Vätgastågen på RB33 är av modellen Coradia iLint, tillverkade av franska Alstom och utrustade med bränslecellsteknik från amerikanska Cummins. Vilken tillverkare som EVB beställt sina ersättningsceller från är oklart, liksom om bytena sker tidigare än förväntat utifrån cellernas livslängd.

Två tåg testkördes på sträckan redan 2018, men större delen av flottan sattes i trafik 2022. Redan i fjol tvingades EVB tillfälligt ersätta vätgastågen med dieseldrivna fordon på grund av problem med vätgastillförseln.

Nu återkommer diesel även denna gång för att fylla luckorna. EVB uppger att dieseltågen kan täcka en del av behovet, men inte allt. Dessutom har de färre sittplatser än vätgastågen, vilket lett till att bolaget varnar resenärer för trängsel under rusningstid och avråder från att ta med cyklar och elsparkcyklar.

– Unfortunately, the current supply bottlenecks are casting a negative light on a positive and, for the most part, very successful project, säger Palm. – We are working intensively with all partners and responsible parties to improve the situation.

Ett prestigefyllt projekt med motgångar

RB33-linjen har fått internationell uppmärksamhet som världens första kommersiella vätgaståglinje. Tekniken beskrivs som ett alternativ till dieseltåg på icke-elektrifierade banor, med vattenånga som enda utsläpp. Fördelarna är framför allt minskade koldioxidutsläpp och lägre bullernivåer jämfört med diesel.

Trots detta har projektet kantats av utmaningar. Utöver de nuvarande leveransproblemen och fjolårets brist på vätgas har andra operatörer i Europa ifrågasatt tekniken. Bland annat har vissa tyska delstater valt att satsa på batteritåg istället, med argumentet att dessa kan vara mer kostnadseffektiva på kortare sträckor.

För Niedersachsen är dock satsningen på vätgaståg fortfarande ett viktigt led i att fasa ut fossila bränslen i järnvägstrafiken. Om leveransproblemen löses kan samtliga fjorton tåg återgå i trafik, men EVB har ännu inte meddelat när detta kan ske.

Tills vidare får resenärer räkna med fortsatt blandad trafik och risk för fullsatta avgångar.

Källa: Hydrogen Insight