Högt tempo i säkerhetshöjning på Falun–Borlängebanan

Projektledaren för arbetet med att bygga säkrare järnvägssträcka mellan Falun och Borlänge, Bengt Andersson står på platsen som om några veckor kommer att ha en ny rörbro installerad.
I bakgrunden glittrar mellan tallgrenarna sjön Runn. Fritidsstugorna ligger som ett pärlband efter varandra längs med strandkanten. Foto: Stefan Bratt
Projektledaren för arbetet med att bygga säkrare järnvägssträcka mellan Falun och Borlänge, Bengt Andersson står på platsen som om några veckor kommer att ha en ny rörbro installerad. I bakgrunden glittrar mellan tallgrenarna sjön Runn. Fritidsstugorna ligger som ett pärlband efter varandra längs med strandkanten. Foto: Stefan Bratt

Arbetet med att höja säkerheten och kapaciteten på järnvägen mellan Falun och Borlänge sker i ett ovanligt högt tempo. Projektledaren Bengt Andersson uppger att det som normalt skulle ta två år ska vara klart på sju till åtta månader. Förberedelser pågår nu för att få ned lyftkranar och maskiner till platser där nya rörbroar ska byggas och ersättningsvägar anläggas.


Farliga övergångar tas bort
Mellan Dala Storsund och Liljesund pekas flera farliga och olämpligt placerade järnvägsövergångar ut. Dessa ska tas bort för att minska riskerna för både boende och tågtrafik. 

– Förutom helt nytt ställverk kommer vi att förlänga två spår, byta flera växlar samt flytta stängsel. När vi är klara kommer två tåg att kunna mötas utan att stanna, något som vi kallar samtidig infart. Samtidigt kommer längre tåg att kunna trafikera sträckan vilket också innebär att kapaciteten förbättras, förklarar projektledaren Bengt Andersson. 

– Du kan tänka dig att här kommer tåget med en fart på 120 kilometer i timman, sikten är delvis skymd för lokföraren eftersom det är en kurva samtidigt som lutningen är hög på båda sidor av banken. Jag måste medge att jag har svårt att förstå hur en människa vill passera på denna plats utan att ta stora risker”, säger Bengt Andersson.

Förberedelserna med transportvägar, materialupplag och arbetsytor pågår fram till slutet av augusti. Från 8 september stängs trafiken av i en vecka för att de sista fyra rörbroarna ska byggas. Ersättningsvägarna färdigställs under nästa år.

Tekniska uppgraderingar vid Ornäs
Vid Ornäs station, som på järnvägsspråk kallas driftplats, pågår också omfattande arbeten. Ett nytt teknikhus för ställverket byggs, spår förlängs, växlar byts och stängsel flyttas. När arbetet är klart ska två tåg kunna mötas utan att stanna, en funktion som kallas samtidig infart. Förlängningen möjliggör även trafik med längre tåg, vilket ökar kapaciteten på sträckan.

Källa: Trafikverket