Enligt Östgöta Correspondenten vill Norrköpings kommun och Trafikverket teckna ett kompletterande avtal om finansieringen av Ostlänkens passage genom staden. Syftet är att i god tid fastställa vem som ska betala vad under byggfasen.
Byggstart närmar sig
Ostlänken är en av landets största infrastruktursatsningar och omfattar bland annat ny järnvägsanläggning och station i Norrköping. Med planerad trafikstart 2035 behöver byggtakten nu öka. Inför byggstarten föreslås kommunstyrelsen ge tillförordnade kommundirektören i uppdrag att förhandla fram ett tillägg till det nuvarande medfinansieringsavtalet med staten. Kommunstyrelsens ordförande framhåller att fler detaljer blivit kända när projektet närmar sig byggskedet, och att systemhandlingar behöver tas fram.
Kostnadsfrågor i fokus
Förhandlingarna ska klargöra kostnadsfördelningen mellan kommunen och Trafikverket. Enligt Östgöta Correspondenten är båda parter överens om behovet av tydligare avgränsningar för att undvika oklarheter under byggtiden. Samtidigt pågår arbete med att hitta besparingar i projektet, eftersom kostnaderna har stigit kraftigt, bland annat till följd av inflation. En tidigare ekonomisk genomgång pekade på möjliga besparingar på cirka 500 miljoner kronor genom att sänka standarden på gator, parker och torg.
Alternativ till järnvägsbro
Kommunen har tidigare beslutat att Ostlänkens passage genom Norrköping ska ske via en järnvägsbro, men en ny utredning visar att en markförlagd lösning skulle kunna spara omkring två miljarder kronor för kommunens del. Kommunstyrelsens ordförande menar dock, enligt Östgöta Correspondenten, att det vore problematiskt om politiska partier skulle ändra sig nu när det funnits enighet om det upphöjda läget.
Projektets omfattning
Ostlänken sträcker sig 16 mil mellan Järna och Linköping, med dubbelspår och en maximal hastighet på 250 kilometer i timmen. Projektet omfattar fem kommuner och tre län, och beräknas kosta 91,4 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. Norrköpings del av kostnaden för passagen genom staden är beräknad till 4,2 miljarder kronor.