Bangården i Murjek på Malmbanan byggs ut för att öka kapaciteten och möjliggöra möten mellan längre tåg. Två spår förlängs och växlar byts ut, samtidigt som plattformen anpassas för fler tåguppehåll. Projektet är i planeringsfas och beräknas vara färdigställt hösten eller vintern 2028.
Bangården i Murjek ska förlängas för att klara möten mellan tågset på upp till 750 meter. Ett av spåren blir cirka 1 100 meter långt och det andra 900 meter. Plattformen anpassas för två plattformslägen och mötande persontåg. Växlar uppgraderas för att klara hastigheter upp till 80 kilometer i timmen.
Sidospåret förlängs till ungefär 200 meter för uppställning av skadade vagnar och arbetsfordon. En ny bro byggs bredvid den befintliga över Kvarnbäcken för att rymma de två spår som förlängs.
Arbetet med järnvägsplanen har inletts genom att ett samrådsunderlag tagits fram och skickats till kommunen, myndigheter, organisationer och berörda fastighetsägare.
Kulturarvsanalys och miljöhänsyn
En kulturarvsanalys har genomförts för att säkerställa att kulturmiljöfrågorna hanteras i enlighet med lagstiftningen. Analysen omfattar hela kulturlandskapet, från förhistorisk tid till nutid, och ska bidra med underlag för linjeval, utformning och gestaltning. Syftet är även att identifiera och minimera intrång samt skydda och stärka värdefulla kulturmiljöer.
Analysen bygger delvis på en kulturhistorisk dokumentation från 2018 och inkluderar ett platsbesök i september 2024.
Tidsplan
Arbetet med järnvägsplanen inleddes sommaren 2023. Projektering sker under 2024–2025. Byggstart planeras till 2026 och projektet beräknas vara färdigt hösten eller vintern 2028.
Källa: Trafikverket