Mälardalstrafik investerar i 13 nya dubbeldäckartåg

13 nya dubbeldäckare som ska trafikera Mälartågs linjer har beställts och levereras om tre år, 2028. Foto: Mälardalstrafik
13 nya dubbeldäckare som ska trafikera Mälartågs linjer har beställts och levereras om tre år, 2028. Foto: Mälardalstrafik

För att möta det växande behovet av regionaltåg i Stockholm-Mälardalen har AB Transitio, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, tecknat avtal med Stadler om leverans av 13 nya dubbeldäckare. Fordonen av modellen Dosto ER1 ska förstärka tågtrafiken och bidra till ökad robusthet i systemet. De första tågen väntas levereras våren 2028 och tas i trafik året därpå.

Sedan 2016 har trafikutbudet inom Mälartågssystemet fördubblats, mätt i tågkilometer. I dag reser över 12 miljoner människor årligen med Mälartåg till arbete, studier eller för att besöka anhöriga. Den utökade trafiken har spelat en viktig roll för samhällsutvecklingen i regionen.

För att säkerställa tillgång till tillförlitliga fordon och kunna fortsätta utveckla trafiken beställs nu ytterligare tretton tåg. Satsningen ses som nödvändig för att hantera både befintlig och framtida efterfrågan.

– Mälartåg knyter ihop Stockholm-Mälarregionen och ökar möjligheten att arbeta och bo där man vill. För att kunna fortsätta erbjuda stabil och pålitlig trafik investerar regionerna bakom Mälardalstrafik nu i nya tåg. De behövs för en pålitlig trafik för dagens resenärer, men ger också utrymme till fortsatt utveckling med utökad trafik. Det gör att ännu fler kommer kunna resa hållbart och kollektivt i framtiden, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd , Region Stockholm.

Utökad trafik skapar nya behov

När trafiken mellan Stockholm och Uppsala utökades i slutet av 2024 ökade trycket på fordonstillgången. Även om förändringen har fungerat väl, har marginalerna i fordonsflottan minskat.

- Investeringen är viktig ur flera perspektiv. Detta ökar fordonsflottans robusthet, gör att vi kan hantera planerat underhåll bättre och säkrar trafiken när oväntade händelser inträffar. Men det är också en investering som möjliggör fortsatt tillväxt, arbetspendling och kompetensförsörjning i Stockholm-Mälarregionen både de närmaste åren och längre fram i tiden, säger Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd, Region Västmanland.

Avtalet tecknat – tågen kommer 2028

Tågens tekniska livslängd uppskattas till minst 30 år, vilket gör varje ny investering till en strategisk framtidssatsning. Leveransen av de 13 beställda tågen är planerad att starta våren 2028, med trafikstart tidigast 2028–2029.

"Det här är en gemensam satsning för att stärka den viktiga regionaltågstrafiken inför framtiden och fortsätta göra det bättre för resenärerna, näringsliv och samhället i stort", säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd i opposition, Region Sörmland.

Fakta om fordonsflottan

I dag består Mälardalstrafiks fordonsflotta av totalt 62 tåg: 53 dubbeldäckare av modellen Dosto ER1, i drift sedan 2019, samt nio fordon av modellen Regina. De nya tågen ska användas på de fem linjer som trafikerar Mälartågsystemet.