Förarkåren vid Göteborgs Spårvägar har blivit mer positiv till trafikledningen. Det visar resultatet från årets interna nöjdhetsundersökning, där 56 procent anger att de är nöjda med samarbetet – jämfört med 44 procent i fjol. Dessutom uppger 93 procent att deras senaste kontakt med trafikledningen var positiv.
Undersökningen, som genomförts av avdelningen Trafikledning och information, riktar sig till förarna och genomförs årligen. I årets mätning svarade 56 procent att de har en positiv inställning till trafikledningen som helhet. Det är en ökning med tolv procentenheter jämfört med året innan.
Den tydligaste förbättringen gäller dock förarnas upplevelse av den senaste kontakten: 93 procent angav att de upplevde den som positiv.
Bättre förståelse för anrop
En annan förändring gäller hur tydliga kommunikationsanrop uppfattas. Förra året svarade 13 procent att det var mycket svårt att förstå trafikledningens anrop – i år är samma siffra två procent.
Effekt av interna åtgärder
Fredrik Lilja, enhetschef för trafikledningen, menar att förbättringarna är resultatet av konkreta åtgärder efter fjolårets undersökning.
– Vi tog till oss resultatet av förra årets undersökning, och är jätteglada att de åtgärder vi har gjort har gett positiva effekter. Till exempel har vi genomfört en kommunikationsutbildning och såg skillnad i årets undersökning direkt efteråt. Vi arbetar tillsammans med Trafikpersonal och service för att förbättra samarbetet och årets undersökning visar att alla olika delar sipprar ner och ger resultat, säger han.
Han betonar även ett förändrat förhållningssätt i dialogen med förare.
– Vi har pratat mycket om att inte värdera eller ha synpunkter i ärenden och har sett en stor kulturförändring de senaste åren. Samtidigt fortsätter vi jobba, både positiva och negativa kommentarer i enkäten pekar på att kommunikation är en viktig fråga att fortsätta med, säger Fredrik Lilja.
Källa: Göteborgs Spårvägar