Eurostars kraftvagn 3999, en del av höghastighetståget Class 373, kommer att vara en av höjdpunkterna vid Alstoms jubileumsevenemang The Greatest Gathering i Derby i augusti 2025. Det är första gången som denna kraftvagn, som normalt bara trafikerar internationella sträckor, visas för allmänheten i Storbritannien.
Evenemanget ingår i firandet Railway 200, som markerar 200-årsjubileet av öppningen av den historiska järnvägen Stockton and Darlington Railway den 27 september 1825 – ett datum som ofta betraktas som startpunkten för den moderna järnvägen.
Ett tåg som symboliserar internationellt samarbete
Eurostar 3999 byggdes av Alstom i Belfort i Frankrike 1996 som en reservkraftvagn. Den har främst använts när andra kraftvagnar genomgått större reparationer och har hittills samlat på sig nästan 38 000 kilometer i tjänst. Detta kan jämföras med andra enheter i samma tågserie som färdats över sju miljoner kilometer i passagerartrafik.
– Vi är glada att kunna välkomna Eurostar-kraftvagnen till The Greatest Gathering. Den är inte bara ett ingenjörstekniskt mästerverk utan också en symbol för internationellt samarbete och ett bevis på vad järnvägsbranschen kan åstadkomma genom gemensamma ansträngningar, säger Rob Whyte, vd för Alstom UK och Irland.
Class 373, även känd som Trans Manche Super Train eller e300, är en del av Alstoms Avelia-familj av höghastighetståg. Sedan starten 1994 har dessa tåg trafikerat sträckan mellan London, Paris och Bryssel via Kanaltunneln i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen. Med sina 18 vagnar och en längd på 400 meter är tågen anpassade för att fungera i tre länder, under fyra olika elnät och med sju olika signalsystem.
– Vi är mycket tacksamma mot Eurostar för att ha gjort det möjligt att inkludera detta levande stycke järnvägshistoria i våra jubileumsfiranden, tillägger Whyte.
Första visningen utanför internationell trafik
Kraftvagn 3999 är vanligtvis stationerad vid Temple Mills International Depot i östra London och före 2007 vid North Pole International. Inför The Greatest Gathering kommer den att transporteras med lastbil till Alstoms historiska anläggning i Litchurch Lane i Derby – en fabrik som inte varit öppen för allmänheten på nära 50 år.
Hayley Farrar, teknisk chef på Eurostar, säger:
– Vi är glada att kunna stödja The Greatest Gathering genom att låna ut kraftvagn 3999. Det ger allmänheten en unik inblick i en Eurostar-enhet som oftast verkar i det tysta. Det är ett passande sätt att uppmärksamma tre decennier av internationell järnvägstrafik och vårt fortsatta engagemang för hållbara höghastighetsförbindelser.
När evenemanget är avslutat ska kraftvagn 3999 utrustas med det europeiska signalsystemet ETCS för att förberedas för fortsatt trafik på moderna höghastighetsbanor.
Stort evenemang på historisk plats
The Greatest Gathering äger rum 1–3 augusti 2025 och arrangeras av Alstom som en välgörenhetsfestival i samband med Railway 200. Det är första gången någonsin som mer än 100 historiska och moderna järnvägsfordon samlas på ett och samma ställe – och platsen är symbolisk: Litchurch Lane i Derby är både Storbritanniens äldsta och största ännu aktiva tågfabrik.
Bland utställningsobjekten finns även det berömda ångloket Locomotion No. 1, som drog det första tåget på Stockton and Darlington Railway och som byggdes av Robert Stephenson and Company. Företaget blev så småningom en del av Alstom genom företagsfusioner, vilket ger Alstom en direkt koppling till järnvägens begynnelse.
Vid sidan av Eurostar 3999 kommer besökarna även kunna se höghastighetståg som Class 390 Pendolino (enheten 390119 "Progress") och Class 43 – det snabbaste dieseldrivna loket i världen. Det senare visas tillsammans med vagnar av typen Mark 3, vilka en gång byggdes just vid Derbyanläggningen.
Kraftvagn 3999 blir därmed inte bara ett dragplåster utan också en länk mellan dåtidens tekniska genombrott och framtidens hållbara järnvägstransporter.
Källa: Alstom UK & Ireland.