Byggarbetet med Västlänkens station i Korsvägen har nått en ny fas i centrala Göteborg. Plattformens bottenplatta är färdigställd och konstruktionen byggs nu successivt uppåt med väggar, pelare och teknikutrymmen.
Betongarbeten i flera nivåer
Under slutet av 2024 färdigställdes den sista delen av bottenplattan. Därefter har ytter- och innerväggar samt pelare börjat resas i det utrymme som ska utgöra stationens mitt.
Ytterväggarna har hittills gjutits upp till nivå två. I samband med det har stödkonstruktioner – så kallade stämp – tagits bort, i takt med att gjutningen ger tillräcklig stabilitet. Även innerväggar och teknikutrymmen byggs parallellt med ytterväggarna.
Pelare och mellanplan på plats
Längs den framtida plattformen byggs elva betongpelare, som ska bära upp den 50 meter breda betongtunnel som utgör stationsboxen. Stationen kommer att ha fyra spår.
Ett mellanplan håller nu på att gjutas, med funktion som övergång till entréerna vid Korsvägen. Mellanplanet ska knyta samman rulltrappor och trappor upp till de två huvudentréerna. En tredje uppgång, kallad västra entrén, kommer att ligga vid Artisten och Nya Konst nära Renströmsparken.
Nästa steg: borttagning av stämp och bergportaler
Inom kort tas den tredje stämpnivån bort. Samtidigt pågår arbetet med de portaler i berget som ska ansluta till stationsschaktets betongtunnel.
Källa: Trafikverket