Trafikverket planerar att bygga ut Ostkustbanan från strax söder om den planerade stationen Uppsala Södra till Uppsala centralstation, från två till fyra spår. Projektet innebär omfattande ingrepp i både järnvägsinfrastruktur och vägnät, inklusive nya broar, spårdragningar, rivningar av plankorsningar och förändrade väganslutningar. Planen är nu ute på granskning fram till 4 september 2025.
Ny dubbelspårssträcka på 9,5 km
Planförslaget innebär att ett nytt dubbelspår byggs parallellt med det befintliga. På en 2,2 kilometer lång sträcka rivs dagens anläggning helt och ersätts med två nya dubbelspår. Totalt anläggs därmed fyra spår från Vaksalagatan i Uppsala till strax söder om den nya stationen Uppsala Södra. Spåren placeras huvudsakligen öster om befintlig järnväg.
Utbyggd centralstation och broar
Uppsala centralstation byggs ut till 14 plattformslägen, vilket kräver breddning av spårområdet och förändringar i stationsmiljön. Ett förbigångsspår anläggs vid Kuggebrovägen. Passagen över Sävjaån byggs om helt med fyra nya brospår. Samtidigt planeras flera nya järnvägsbroar längs hela sträckan för att möjliggöra planskilda korsningar.
Plankorsningar stängs – vägnät förändras
Tre plankorsningar stängs, varav en ersätts med planskild passage inom projektet. Planpassagen vid Vimpelgatan ersätts av Uppsala kommun utanför denna järnvägsplan. Väg 1060 flyttas i sidled på grund av den nya spårdragningen. Gårdsvägen (väg 649) påverkas då en delsträcka rivs och en vändplan anläggs. Även kommunala vägar och cykelvägar påverkas.
Bullerskydd, säkerhetsåtgärder och markintrång
Befintlig bullerskyddsskärm i Bergsbrunna ersätts med en tre meter hög skärm. I både Bergsbrunna och centrala Uppsala införs skyddsräls för att minska olycksrisk. Fasadåtgärder erbjuds i delar av centrala Uppsala. Projektet innebär betydande markanspråk, både permanent och tillfälligt, samt indragning av vissa vägar från allmänt underhåll.
Byggstart 2027 – produktionsperiod på upp till 9 år
Fastställelse av planen planeras till årsskiftet 2025/2026. Förberedande arbeten som ledningsflytt startar tidigast 2027. Huvuddelen av byggnationen pågår i cirka åtta år. Finansieringen sker genom nationell plan samt medfinansiering från Uppsala kommun.
Granskningstid: 25 juni – 4 september 2025
Källa: Trafikverket