Berlins nya tunnelbanetåg testas i reguljär trafik

Testerna omfattar alla funktioner som är relevanta för fordonets drift, inklusive miljöpåverkan. Senast genomfördes mätningar av bullernivån som tåget genererar under färd. Foto: Stadler
Testerna omfattar alla funktioner som är relevanta för fordonets drift, inklusive miljöpåverkan. Senast genomfördes mätningar av bullernivån som tåget genererar under färd. Foto: Stadler

En ny generation tunnelbanetåg från Stadler genomgår just nu omfattande testkörningar i Berlin. Det handlar om en vidareutvecklad modell med bredare fordon, som ska tas i reguljär passagerartrafik från år 2026 på linjerna U5 till U9.

För närvarande är tio vagnar i drift för att genomföra mätningar och utvärderingar. Testerna är en del av Berliner Verkehrsbetriebes (BVG) strategi för att uppnå högre driftstabilitet i stadens kollektivtrafiknät. De nya tågen används regelbundet i testsyfte, där fokus ligger på att kontrollera funktionalitet och samverkan mellan tågets olika komponenter.

Vid BVG:s depå i Friedrichsfelde står nu ett fullt konfigurerat sexvagnståg av den nya J-typen uppställt. Inredningen har anpassats för testverksamheten, med synlig teknik och BVG:s nya sätesmönster, vilket underlättar noggranna studier av exempelvis bromsbeteende.

Tekniktester och miljömätningar

För första gången testas nu ett fullängdståg av J-typen i sexvagnsutförande. Totalt är fordonet omkring 100 meter långt, och varje enskild komponent i tåget utvärderas i detalj – inklusive hur systemen kommunicerar med varandra under drift.

Tågen är bredare än tidigare modeller och utrustas med nyutvecklade system för passagerarinformation, ny belysningsdesign, större dörrpartier och förbättrad tillgänglighet. Tanken är att dessa förbättringar ska ge både högre komfort och bättre flöden för resenärerna i den tättrafikerade tunnelbanan.

Inför trafikstarten sommaren 2026 kommer förare, underhållspersonal och stationsansvariga att få sin utbildning med start i början av samma år.

– De nya metrotågen i J- och JK-serien utgör ett teknologiskt språng för Berlins resenärer. Med genomgående tågsätt och modern kommunikationsteknik sätter vi tillsammans med BVG en ny standard för säkerhet, komfort och tillgänglighet, säger Jure Mikolčić, vd för Stadlers tyska division.

Största fordonssatsningen i BVG:s historia

Förutom J-serien pågår även tester av den smalare JK-serien. Dessa fordon väntas sättas i trafik efter sommaren 2026, när testfasen är avslutad.

Beställningen av de nya tågen är den största fordonsanskaffningen i BVG:s historia. Stadler ska leverera upp till 1 500 vagnar till och med år 2035, till ett totalt kontraktsvärde på upp till tre miljarder euro. För närvarande omfattar beställningen 484 vagnar, som ska levereras senast 2027.

Källa: Stadler/BVG