Ett nytt järnvägsuppdrag i Fränsta, på järnvägssträckan mellan Sundsvall och Åre/Östersund, markerar infrastrukturbolaget Infrakrafts första större etablering i Sundsvallsregionen. Projektet, värt cirka 70 miljoner kronor, omfattar bland annat utbyggnad av driftplats, nytt spår och modernisering av anläggningen. Arbetet syftar till att förbättra både kapacitet och punktlighet längs Mittbanan, en viktig förbindelse mellan Sundsvall och Åre.
Infrakraft har tilldelats en utförandeentreprenad i Fränsta i Ånge kommun, med en projektbudget på omkring 70 miljoner kronor. Projektet blir bolagets första större uppdrag i Sundsvallsregionen och innebär en fortsättning på dess expansion i norra Sverige.
"Det här är vårt första nya projekt i området och ett viktigt steg i vår etablering i norra Sverige", säger Jörgen Eriksson, vd för det regionala dotterbolaget.
Utbyggnad av Fränsta driftplats
Uppdraget omfattar en förlängning av Fränsta driftplats med cirka 350 meter nytt spår. Därutöver ska kontaktledningsstolpar bytas ut, och anläggningen förses med så kallad samtidig infart lång (ESIL), vilket möjliggör effektivare trafikflöden.
– Det här är ett strategiskt viktigt uppdrag där vi bidrar till att skapa en modernare och mer tillförlitlig järnvägsanläggning för regionen, säger Karl Nilsson, produktionschef för det regionala dotterbolaget.
Del i bredare etablering i norr
Projektet i Fränsta kompletterar bolagets övriga verksamhet i norra Sverige. Sedan tidigare ansvarar företaget för ett omfattande spårbyte på en delsträcka av Malmbanan – en av landets viktigaste järnvägar för tung godstrafik.
– Det är en stark start för oss här i norr. Vi har en 17-månadersperiod där vi kan visa vad bolaget står för, leverera kvalitet och fortsätta bygga vår närvaro i regionen, avslutar Jörgen Eriksson.