Den brittiska regeringen har bekräftat att höghastighetsprojektet HS2 återigen blir försenat. Det tidigare målet att öppna den första delen till år 2033 har nu övergetts, utan att ett nytt datum har satts. I ett anförande i parlamentet medgav transportminister Heidi Alexander att det inte finns några realistiska möjligheter att slutföra järnvägsprojektet inom givna tids- och kostnadsramar.
– Det finns ingen rimlig möjlighet att genomföra järnvägssträckan inom tid och budget, sade Alexander.
Hon beskrev projektets utveckling som en "litani av misslyckanden" som lett till förseningar och kostnadsökningar. Sedan HS2 godkändes år 2012 har kostnaderna ökat med motsvarande omkring 37 miljarder brittiska pund, vilket motsvarar cirka 20 miljarder euro.
Samtidigt lovade Alexander att presentera en uppdaterad översikt över både budget och tidplan innan årets slut.
Men hon markerade också en ny inriktning för HS2:
– Jag sätter nu punkt för detta kapitel, eftersom regeringen vill ompröva hur Storbritannien genomför större infrastrukturprojekt, sade hon.
Regeringen avser att dra lärdom av bristerna i HS2 och tillämpa erfarenheterna i kommande projekt, som till exempel Northern Powerhouse Rail och Lower Thames Crossing.
Som ett första steg i detta arbete har Mike Brown utsetts till ny styrelseordförande för HS2. Brown är tidigare chef för Transport for London.
Tydlig kritik mot styrningen av projektet
I debatten uttryckte även bostads- och planeringsminister Matthew Pennycook oro över hur HS2 hanterats. Han pekade på allvarliga problem inom projektet – särskilt rörande ansvarsfördelning, budgetöverskridanden och kostnadskontroll.
– Helt ärligt, när det gäller HS2 framstår vi internationellt som ett slags skämt när det gäller hur vi hanterar infrastruktur, sade Pennycook. – Men som regering är vi fast beslutna att ändra på detta.
Han hänvisade vidare till att det nya plan- och infrastrukturförslaget innehåller flera åtgärder för att snabba på godkännandeprocesser för projekt av nationell betydelse.
I bakgrunden till de senaste uttalandena finns också ett andra delbetänkande från Mark Wild, vd för HS2 Ltd. Han tillsattes i oktober i fjol i syfte att hejda de växande kostnaderna. Hans rapport fokuserar på byggfasen mellan London och Birmingham, som är den första sträckan i projektet.
Projektet har länge varit kontroversiellt i Storbritannien, och har kantats av såväl politisk debatt som tekniska och finansiella problem.
Återkommande förseningar och växande kostnader
Men under de senaste åren har projektet upprepade gånger försenats och delvis omarbetats. Ursprungsplanen omfattade flera etapper, men delar av den nordliga sträckningen har skjutits upp eller helt tagits bort från planeringen.
Bakgrunden till problemen är mångfacetterad – stora markförvärv, tekniska utmaningar, inflation, kostnadskontroll och brist på tydligt politiskt ledarskap har alla nämnts i analyserna.
Trots dessa svårigheter har den brittiska regeringen hittills hållit fast vid sin ambition att slutföra åtminstone den första etappen mellan London och Birmingham.
Att Mike Brown nu får uppdraget att leda HS2 Ltd:s styrelse ses som ett försök att få till stånd en nystart. Regeringen hoppas att hans erfarenhet från att leda kollektivtrafiken i London kan bidra till en mer strukturerad och effektiv genomförandeprocess.
– Vi måste förändra sättet vi bygger infrastruktur på i detta land, sade Heidi Alexander. – Det innebär att ta ansvar, lära av misstagen och börja på nytt med bättre styrning och tydligare mål.
Källa: BBC, Independent, Daily Mail, Financial Times, HS2 Ltd.