Rail Baltica: Nya plattformen vid estniska Ülemiste Linda-terminalen nu i bruk

Bygget av terminalen är det största infrastrukturprojektet i sitt slag i Estland. Arbetet genomförs i etapper, och tågtrafiken kommer att pågå utan avbrott under hela byggperioden. När Rail Baltica står färdig och tas i drift år 2030, kommer det första höghastighetståget mellan Tallinn och Warszawa att avgå från Linda-terminalen. Foto: Rail Baltica Estland
Bygget av terminalen är det största infrastrukturprojektet i sitt slag i Estland. Arbetet genomförs i etapper, och tågtrafiken kommer att pågå utan avbrott under hela byggperioden. När Rail Baltica står färdig och tas i drift år 2030, kommer det första höghastighetståget mellan Tallinn och Warszawa att avgå från Linda-terminalen. Foto: Rail Baltica Estland

Tågresenärer i Tallinn kan från och med nu stiga ombord på ett nytt kapitel i Estlands järnvägshistoria. Tidigt i morse öppnades den första färdigställda delen av Rail Balticas norra knutpunkt – Linda-terminalen i Ülemiste – när passagerartågen dirigerades om till en ny plattform.

Plattformen, som är 230 meter lång och 9,3 meter bred, utgör en viktig del av den nya infrastrukturen som utvecklas av Rail Baltic Estonia. Hittills har Elrons tågtrafik bedrivits från äldre plattformar i samma område, men med dagens förändring flyttas passagerartrafiken över till den nya plattformen. Redan nu får resenärerna en försmak av framtidens reseupplevelse, med modern design och förbättrad tillgänglighet.

Första delen av Linda-terminalen i Tallinn nu i bruk

– Bygget av Estlands första passagerarterminal och transportnav i enlighet med internationella standarder är i full gång, säger Anvar Salomets, styrelseordförande på Rail Baltic Estonia. – Ülemiste-terminalen är unik i regionen – i framtiden kommer den att koppla samman två spårvidder, 1520 millimeter och 1435 millimeter, samt integrera spårvagnslinjer, gång- och cykelvägar och en bussterminal med sex hållplatser. I dag avslutar vi den första fasen där nya passagerarfunktioner har tagits i bruk.

Nav för regional och internationell trafik

Den färdiga terminalbyggnaden väntas stå klar år 2028 och har ritats av det Londonbaserade arkitektkontoret Zaha Hadid Architects i samarbete med den estniska byrån Esplan. Den skulpturala byggnaden kommer att sträcka sig över Suur-Sõjamäe-gatan, resa sig 20 meter över marken och knyta samman Rail Balticas höghastighetslinje med Elrons lokala tågtjänster, Tallinns flygplats, spårvagnstrafik, busstrafik samt gång- och cykelinfrastruktur.

Terminalen ska fungera som en nyckelpunkt för framtidens tågresande i regionen – en plats där långväga och lokala förbindelser samlas och skapar smidiga övergångar mellan olika transportslag.

Elron, som ansvarar för den inhemska persontrafiken, ser detta som en betydande milstolpe.

– Snabbare och mer bekväma förbindelser som stöds av modern infrastruktur är precis vad våra åtta miljoner årliga passagerare förväntar sig, säger Lauri Betlem, styrelseordförande på Elron. – Förväntningarna är också stora inför nya rutter och destinationer – förbindelser till Pärnu, Riga, Kaunas och Warszawa. Linda-terminalen kommer att bli knutpunkten där alla dessa linjer möts och kopplas direkt till flygplatsen. För resenärerna innebär det en ny nivå av logistik och upplevelse – en attraktiv lösning som uppmuntrar till att byta från väg till järnväg och som bättre svarar mot dagens behov av hållbara resor.

Ett steg närmare Rail Baltica

Bygget av Ülemiste-terminalen är det största infrastrukturprojektet i sitt slag i Estland. Arbetet sker etappvis och tågtrafiken fortsätter löpande under hela byggtiden. När Rail Baltica är färdigbyggd och i drift, vilket beräknas till år 2030, kommer det första höghastighetståget från Tallinn till Warszawa att avgå från Linda-terminalen.

Terminalbygget samfinansieras av Europeiska unionens sammanhållningsfond och det transeuropeiska transportnätverket Connecting Europe Facility.

Källa: Rail Baltic Estonia