Alstom och Norske tog har nu presenterat det första Coradia Stream Nordics-tåget i Norge. Tåget är det första i en leverans av 55 tågsätt och har anlänt för tester inför trafikstart i Stor-Oslo i juni 2026. Det nya fordonet är särskilt anpassat för norska klimatförhållanden.
Testas i Norge inför trafikstart 2026
Den 11 juni 2025 presenterades det första regionaltåget i modellen Coradia Stream Nordics vid Bane NOR:s depå i Grorud. Bland de närvarande fanns Norges transportminister Jon-Ivar Nygård och Frankrikes ambassadör i Norge, Florence Robine.
Testningen i Norge är en del i valideringen inför trafikstarten. Tåget har tidigare testats i Tyskland, Österrike och Tjeckien och ska nu prövas under norska vinterförhållanden i fjällmiljö. Syftet är att säkerställa att tåget uppfyller kraven för drift i norskt klimat.
"Med dessa tåg tar vi ett viktigt steg mot en mer modern tågtrafik för resenärer i Stor-Oslo. De kommer att ge ökad kapacitet och högre komfort för våra passagerare", säger Øystein Risan, VD för Norske tog.
Del av Norges största tåganskaffning
Tåget är det första i en beställning på 55 tågsätt som ingår i ett ramavtal mellan Alstom och Norske tog från 2021. Totalt omfattar ramavtalet upp till 200 nya tåg, vilket gör det till Norges största tåganskaffning. Tågen ska ersätta äldre fordon i östra Norge och sättas i trafik från juni 2026.
"Coradia Stream för Norden är ett resultat av vårt långsiktiga engagemang för innovativ och hållbar mobilitet. Vi är stolta över att leverera moderna, toppmoderna tåg som kommer att betjäna norska passagerare i många decennier framöver", säger Jörg Nikutta, VD för Alstoms verksamhet i Danmark, Norge och Island.
Utformade för norskt klimat och resenärsbehov
Coradia Stream Nordics är särskilt utvecklat för nordiska förhållanden. Tåget har sex vagnar, lågt insteg, modulärt inre och är konstruerat för en livslängd på 40 år. Toppfarten är 160 km/h i pendeltrafik och upp till 200 km/h på längre sträckor.
"Att göra tågen tillgängliga för alla har varit ett tydligt fokus i utvecklingen av de nya tågen. De kommer att erbjuda en betydligt mer användarvänlig och tillgänglig upplevelse – särskilt för rullstolsburna, och för resenärer med barnvagn eller cykel", säger Øystein Risan.
Tågen har rullstolsplatser, universellt utformade toaletter och flexytor för exempelvis barnvagnar och cyklar. Ombord finns också internetuppkoppling.
Källa: Alstom