Stadler har tilldelats uppdraget att leverera nya spårvagnar av modellen TRAMLINK till staden Gotha i Thüringen. Avtalet om gäller i första taget fyra stycken inkluderar även en option på ytterligare sex fordon, vilket ger staden flexibilitet att vid behov utöka flottan i takt med framtida mobilitetsbehov.
Beställningen omfattar initialt fyra fordon. Den flexibla strukturen gör det möjligt att senare beställa fyra ytterligare enheter samt därefter ytterligare två – totalt tio fordon om båda optionerna utnyttjas. Förutom själva leveransen ingår även omfattande underhållstjänster i avtalet, vilket syftar till att säkerställa långsiktig driftssäkerhet.
– Med TRAMLINK investerar vi i framtiden för kollektivtrafiken i Landkreis Gotha. De nya fordonen erbjuder inte bara ökad komfort och tillgänglighet, utan också en tydlig minskning av underhållskostnaderna. Det är ett stort steg för våra resenärer och vår stad, säger K.-H. Koch, vd för Thüringer Waldbahn und Straßenbahn Gotha GmbH.
Från tillverkaren Stadlers sida framhåller man betydelsen av uppdraget både tekniskt och ur ett användarperspektiv.
– Denna beställning stärker inte bara kollektivtrafikens kapacitet, utan understryker också vårt engagemang för passagerarkomfort och tillgänglighet. Vi är glada över att bidra till en hållbar urban mobilitet i Landkreis Gotha, säger Iñigo Parra, vd för Stadlers division i Spanien.
Låg golvhöjd och hög tillgänglighet
De beställda spårvagnarna är av typen TRAMLINK, ett femdelat fordon med en längd på 32,5 meter och dubbelriktad körförmåga. Vagnarna är helt låggolvskonstruerade, vilket innebär att hela passagerarutrymmet har golv i samma nivå för att förenkla ombordstigning och förbättra tillgängligheten. Fordonen har en bredd på 2,45 meter och erbjuder en interiör anpassad för bekväm resa oavsett förutsättningar.
Särskilda ytor för rullstolsanvändare är integrerade i fordonets design. Dessa zoner är försedda med intercomsystem och nödlarm för att öka säkerheten och möjliggöra direktkontakt med föraren vid behov.
Varje sida av spårvagnen är utrustad med fem dörrar, vilket gör att passagerarbyten kan ske snabbt och smidigt. Invändigt kompletteras upplevelsen med moderna skärmar som visar realtidsinformation om trafikläge och kommande hållplatser.
Även förarens arbetsmiljö har varit i fokus. Förarhytten har utformats med ergonomi och siktförhållanden i åtanke, vilket ger både bättre arbetsvillkor och ökad trafiksäkerhet. Kontrollerna är intuitiva och kabinen är klimatstyrd.
Den yttre konstruktionen består av rosttrögt duplexstål, vilket ger fordonet hög motståndskraft mot korrosion. Vagnarna är också utrustade med förbättrad isolering och erbjuder möjlighet till värmeåtervinning, något som bidrar till ökad energieffektivitet under drift.
Leverans 2027 – i trafik från sommaren 2028
Den första leveransen av spårvagnarna är planerad till mitten av år 2027. Därefter ska fordonen genomgå ett godkännandeförfarande hos de tekniska tillsynsmyndigheterna. Om detta går enligt plan kommer de nya TRAMLINK-vagnarna att tas i reguljär drift under sommaren 2028.
På längre sikt finns en tydlig målsättning att ersätta stadens äldre vagnpark – där vissa fordon är över fyrtio år gamla – med nya spårvagnar. Utöver förbättrad komfort och driftsäkerhet innebär detta även en avsevärd ökning av andelen tillgänglighetsanpassade fordon i kollektivtrafiken.
Med införandet av TRAMLINK tar Gotha ett steg mot en modernare kollektivtrafik, där tillgänglighet, komfort och energieffektivitet står i centrum. Projektet är också en del av stadens bredare ambition att skapa ett hållbart och framtidssäkrat transportsystem för kommande generationer.
Källa: Stadler