Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.
Regeringen har avsatt medel för att rusta upp det svenska järnvägsnätet, med målet att göra järnvägen mer robust, tillförlitlig och tillgänglig för att stödja klimatmål och regional utveckling. Sävenäs rangerbangård är en viktig knutpunkt för svensk godstågskapacitet med sin centrala omlastnings- och hanteringsplats i Göteborgsregionen. Nu ger Trafikverket WSP i uppdrag att projektera den omfattande moderniseringen av anläggningen och det 3 kilometer långa området.
– Sävenäs rangerbangård är en viktig nod för svensk järnväg och vi är glada över att få Trafikverkets förtroende att bidra till att svensk godstågstrafik kan möta framtidens krav på ökad kapacitet och säkerhet, säger Assar Engström, uppdragsansvarig hos WSP för projektet.
Uppdraget omfattar framtagande av förfrågningsunderlag och bygghandlingar inför produktionsfasen, som planeras att inledas 2027. WSP medverkar även under genomförandet och ansvarar för att ta fram förvaltningsdata i projektets slutskede. Hela uppdraget löper fram till 2029.
Syftet med ombyggnadsprojektet är att modernisera anläggningen för att möta framtida krav på kapacitet och säkerhet. När den cirka tre kilometer långa rangerbangården står färdig väntas den bidra till en stärkt godstransportkapacitet på det svenska järnvägsnätet. Anläggningen består av en infartsgrupp i öster, en rangervall i mitten och en riktningsgrupp i väster.
Källa: WSP och Trafikverket