TB-lok från 60-talet får nya Cat C32B-dieselmotorer

Infranord TB-lok 2025. Foto: Zeppelin, Cat
Infranord TB-lok 2025. Foto: Zeppelin, Cat

Två TB-lok från slutet av 1960-talet har byggts om med moderna Cat C32B-motorer – en konvertering som enligt Railcare och Zeppelin Sverige är den första av sitt slag i världen. Loken är stationerade i Långsele och används i dag för transport- och serviceuppdrag på järnvägsnätet.

Motorbytet markerar ett teknikskifte där beprövade lok får förlängd livslängd genom ny motorplattform. De tidigare motorerna har ersatts med 12-cylindriga dieselmotorer av modell Cat C32B. Enligt tillverkarens specifikationer har motorn avancerad emissionshantering och hög effektkapacitet, anpassad för applikationer där driftssäkerhet och kraft är avgörande.

– Vi är först i världen med att använda C32B i ett diesellok. Tack vare samarbetet med Zeppelin och Caterpillar har vi fått en lösning som uppfyller våra krav på prestanda och hållbarhet, säger Patrik Söderholm, verksamhetsansvarig på Railcare.

Enligt Railcare innebär ombyggnationen en minskning av bränsleförbrukningen med upp till 40 procent. Genom att uppgradera befintlig maskinpark istället för att köpa nytt, lyfts projektet fram som ett exempel på hur järnvägsbranschen kan arbeta mer cirkulärt.

Installationen har utförts av tekniker från Zeppelin Sverige. Projektet beskrivs som ett exempel på hur modern motorteknik kan kombineras med återanvändning av äldre lokplattformar.

Hytten i ett TB-lok 2025 Foto: Zeppelin, Cat