Stadler levererar åtta nya panoramatåg till Rochers-de-Naye i Alperna

Varje tåg är omkring fyrtio meter långt och har kapacitet för 216 passagerare. De är konstruerade för att klara lutningar på upp till 220 promille, vilket är nödvändigt för den branta stigningen upp till Rochers-de-Naye. Tekniken är utvecklad med särskilt fokus på hållbarhet: bromsenergin återvinns och förs tillbaka till elnätet, och klimatanläggningen är konstruerad för att vara så energieffektiv som möjligt. Bild: Stadler
Varje tåg är omkring fyrtio meter långt och har kapacitet för 216 passagerare. De är konstruerade för att klara lutningar på upp till 220 promille, vilket är nödvändigt för den branta stigningen upp till Rochers-de-Naye. Tekniken är utvecklad med särskilt fokus på hållbarhet: bromsenergin återvinns och förs tillbaka till elnätet, och klimatanläggningen är konstruerad för att vara så energieffektiv som möjligt. Bild: Stadler

Transports Montreux–Vevey–Riviera (MVR) har tecknat avtal med Stadler om leverans av åtta helt nyutvecklade tandhjulståg. De nya fordonen ska från och med 2029 trafikera den branta och natursköna sträckan mellan Montreux och bergstoppen Rochers-de-Naye, belägen drygt två tusen meter över havet. Tågen kommer att tillverkas i Stadlers anläggning i Bussnang i kantonen Thurgau och är särskilt anpassade för de höga krav som ställs på en turistbana med spektakulär utsikt.

De nya tågen ersätter den befintliga fordonsflottan, som har varit i drift i över fyrtio år. Enligt operatören MVR, som är en del av Montreux Oberland Bahn (MOB), ska den nya generationen fordon bidra till en markant förbättring av komforten för både lokala resenärer och turister från hela världen.

Anpassade för utsikt och upplevelse

De nya tågen är utrustade med stora panoramafönster, vilket gör att resenärerna kan njuta av fri utsikt över både de västra Alperna och Genèvesjön under hela färden. Från sittplatserna precis bakom förarhytten erbjuds dessutom en obruten vy rakt framåt. Mellanvagnarna är särskilt utformade med extra stora glasytor för att maximera upplevelsen av den omgivande bergsmiljön.

För att ytterligare höja resupplevelsen kommer tågen att ha ett bekvämt förstaklassavsnitt. Den visuella utformningen har tagits fram i samarbete med den italienska designbyrån Pininfarina, som har stor erfarenhet av att formge både fordon och inredningar med hög estetisk och funktionell kvalitet. Tillsammans har MOB och Stadler tagit fram ett fordon där både teknik och design anpassats till den krävande alpina miljön och den turistinriktade trafikens behov.

Effektiv teknik och hållbar drift

– Bergbanornas värld står inför en förändring, för det här är utan tvekan det vackraste tåget som någonsin byggts, säger Georges Oberson, generaldirektör för MOB.

– Det här projektet har en särskild betydelse för oss på Stadler. Kombinationen av ikonisk design, modern tandhjulsteknik och panoramaupplevelse gör det helt unikt. Vi är glada över att kunna bidra till att resan upp till Rochers-de-Naye blir en upplevelse i sig, säger Frédéric Evequoz, försäljningschef för skräddarsydda fordon på Stadler.

De åtta tågen är en del av en helhetslösning som inkluderar fullserviceavtal för underhåll. Ett illustrerat koncept av det nya tåget har redan presenterats, men de färdiga fordonen ska byggas och testas under de kommande åren innan de sätts i trafik från 2029.

Källor:
Transports Montreux–Vevey–Riviera / Stadler