Skanska får miljarduppdrag vid Lundbyleden

Klart med nästa stora del av projektet Lundbyleden. Foto: Trafikverket
Klart med nästa stora del av projektet Lundbyleden. Foto: Trafikverket

Trafikverket har tecknat avtal med Skanska Sverige AB om den andra utförandeentreprenaden i projektet vid Lundbyleden. Uppdraget är värt cirka 880 miljoner kronor och omfattar omfattande mark- och anläggningsarbeten för både väg- och järnvägstrafik.

Trafikverket har nu upphandlat den andra av totalt fyra utförandeentreprenader i projektet vid Lundbyleden. Kontraktet har tilldelats Skanska Sverige AB och är värt omkring 880 miljoner kronor.

– Nu har vi upphandlat den andra av totalt fyra utförandeentreprenader vilket är glädjande, säger Trafikverkets projektledare Mikael Kristoferson.

Entreprenaden omfattar mark- och anläggningsarbeten för väg, järnvägsmark och broar. Det inkluderar ombyggnation av Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet samt arbeten med järnvägsmark mellan Lundbyleden och Kville bangård.

Sedan tidigare har kontrakt tecknats med Veidekke Entreprenad AB för den första delen av projektet.

Tre trafikplatser på E6.21 Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet byggs om. Foto: Trafikverket
Lundbyleden, delen Brantingsmotet–Ringömotet. Bild: Trafikverket

Om projektet vid Lundbyleden

Ombyggnaden av Lundbyleden ingår i Västsvenska paketet, ett samlat infrastruktursatsningsprogram för vägar och järnvägar. Satsningarna syftar till att förbättra framkomlighet, öka kollektivtrafikens attraktionskraft och skapa tillförlitligare transporter för näringslivet.

Projektet grundar sig på ett samarbetsavtal mellan Trafikverket och Göteborgs Stad. Den första entreprenaden påbörjades under första kvartalet 2025. Målsättningen är att samtliga fyra entreprenader ska vara färdigställda under 2030.

Arbetet omfattar bland annat förbättrad orientering mellan av- och påfarter, 1,5 kilometer dubbelspår på Bohusbanan för att minska störningar i järnvägstrafiken samt en ny pendeltågsstation i Brunnsbo.

Sammantaget ska insatserna stärka trafiksäkerheten och tillgängligheten samt möjliggöra fortsatt stadsutveckling på Hisingen.

Bohusbanan byggs ut till dubbelspår förbi Brunnsbo för att minska störningskänsligheten på både Hamnbanan och Bohusbanan. En pendeltågsstation byggs med två perronger, vilken innebär nya trafikeringsmöjligheter för lokaltrafiken och möjliggör en god koppling till stadstrafiken på Hisingen. Bild: Trafikverket

 

 

Översiktskarta som visar E6.21 Lundbyleden, delen Brantingsmotet–Ringömotet, Gator vid Backaplan samt Bohusbanan och Brunnsbo station. Karta: Trafikverket

 

Källa: Trafikverket