Nya tåg på väg till Arlanda Express – fler platser och ny design

Dagens Arlanda Express. Varje nytt tågsätt blir hela 165 meter långt och erbjuder 323 sittplatser – en kapacitetsökning på över femtio procent jämfört med dagens fordon. Utöver sittplatser finns utrymme för upp till 650 stående passagerare. Foto: John Hardwick
Dagens Arlanda Express. Varje nytt tågsätt blir hela 165 meter långt och erbjuder 323 sittplatser – en kapacitetsökning på över femtio procent jämfört med dagens fordon. Utöver sittplatser finns utrymme för upp till 650 stående passagerare. Foto: John Hardwick

Arlanda Express ska förnyas med sju nya tåg från den schweiziska tillverkaren Stadler Rail. Det är resultatet av ett nyligen undertecknat avtal mellan A-Train AB, som driver Arlanda Express, och Stadler. Affären omfattar inte bara leverans av fordon utan även ett långsiktigt underhållsavtal på femton år. Det totala kontraktsvärdet uppgår till cirka fyra miljarder svenska kronor. En åttonde tågenhet kan tillkomma som option.

De nya tågen ska tas i bruk mot slutet av år 2029 och ersätta den befintliga flottan, som varit i trafik sedan 1999.

– Det här är ett viktigt steg för att möta den växande efterfrågan på flygplatspendeln, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB.

Bild: Säten i den sociala zonen. Illustration: Stadler

Skräddarsydda tåg med plats för fler

De nya tågen är av modellen FLIRT och tillverkas vid Stadlers anläggning i Röndalen i Sankt Gallen-regionen. Det blir första gången som Stadler levererar fordon till Arlanda Express. Tågens design har anpassats efter Arlanda Express specifika behov och har inspirerats av inredningen i tågoperatörens lounge vid Stockholms centralstation.

– Vi har fokuserat på att skapa ljusa, öppna utrymmen med hög komfort och god tillgänglighet, säger Peter Spuhler, styrelseordförande för Stadler.


 

Bild: För att möta resenärernas olika behov kommer interiören att innehålla både sociala zoner och lugnare avdelningar. Bland nyheterna finns också särskilda platser för rullstolar, rymliga bagageutrymmen för både handbagage och stora resväskor, samt en tydligt markerad kundtjänstdisk. Illustration: Stadler

Tillgänglighet och vintertålighet i fokus

Tågen får tröskelfria insteg med två olika höjdnivåer – 1 150 millimeter och 760 millimeter – vilket underlättar på- och avstigning från plattformar med olika höjd. Denna lösning bidrar till att förbättra tillgängligheten för resenärer med nedsatt rörlighet.

FLIRT-modellen är konstruerad för att fungera i tuffa nordiska klimatförhållanden och ska trafikera Arlandabanan i hastigheter upp till 200 kilometer i timmen. Tågens höga dragkraft och robusta konstruktion gör att de kan köras med hög punktlighet även under vinterhalvåret.

Arlanda Express uppgraderar tågflottan 

Stadler får också ansvar för det tekniska underhållet av tågen under en period på femton år. Enligt bolaget innebär det ett långsiktigt åtagande för att säkra tillförlitlig drift över tid.

– Det är ett förtroende vi värdesätter. FLIRT-modellen är väl beprövad och kan anpassas både tekniskt och estetiskt efter kundens behov, säger Peter Spuhler.

Övergången till de nya tågen ska ske utan driftavbrott. De äldre tågen tas successivt ur bruk i samband med att de nya sätten levereras och tas i trafik.

Full ServiceTeknisk information om de nya tågen 

  • Längd: 165 meter
  • Vikt: 342 ton
  • Sittplatser: 323
  • Stående kapacitet: upp till 650 personer
  • Maxhastighet: 200 kilometer i timmen
  • Effekt: 6 400 kilowatt vid hjulen
  • Spänning: 15 kilovolt, 16,7 hertz växelström
  • Dörrbredd: 1 100 millimeter
  • Max dragkraft: 320 kilonewton
  • Acceleration: 0,77 meter per sekundkvadrat vid full last

Källa: Stadler / A-Train AB