Ett nytt kollektivavtal för anställda inom järnvägsinfrastruktur har tecknats mellan Fackförbundet ST och Almega. Avtalet omfattar bland annat medarbetare på Infranord och gäller från 1 maj 2025 till 30 april 2027. Ändringar i övertidsersättning, ersättning för obekväm arbetstid och en gemensam satsning mot hot och våld är några av punkterna som ingår.
Avtalet innebär att deltidsanställda får rätt till övertidsersättning från första övertidstimmen. Enligt förhandlingsledaren för bransch järnvägsinfrastruktur har deltidsanställda tidigare inte omfattats av samma ersättning, vilket beskrivs som en orättvisa.
– Tidigare har deltidsanställda som tvingats jobba övertid inte fått övertidsersättning. Det har i praktiken varit en dold form av lönediskriminering, så det här är en viktig seger, säger Sofia Torrberg.
En annan del av avtalet är att parterna ska ta fram konkreta åtgärder mot hot och våld. En arbetsgrupp ska vara klar senast 30 november 2026. Insatserna ska särskilt gälla situationer där tredje part utgör en risk.
– Vi är extra nöjda med att vi enats om gemensamma krafttag mot det ökade hotet och våldet inom branschen, säger Sofia Torrberg.
Löner, pension och ersättningar
De ekonomiska villkoren i avtalet innebär löneökningar på 6,4 procent över en tvåårsperiod. Av dessa avsätts 0,2 procent per år till flex- och delpension. OB-tillägg och ersättning för restid höjs också.
Enligt förbundsordföranden för fackförbundet har förhandlingarna varit utdragna och motparten svår att nå enighet med, men avtalet ses som ett steg i rätt riktning.
Överenskommelsen gäller från 1 maj 2025 till och med 30 april 2027.
Källa: ST