2019 tog CAF Group ett strategiskt beslut att förvärva Euromaint. Det var ett sätt att etablera en stark och långsiktig närvaro på den nordiska marknaden, och framtiden ser ljus ut. CAF:s områdeschef för Norden Iker Etxetxikia och Antonio Daban, kommersiell direktör på Euromaint medverkade på järnvägsmässan Train & Rail och berättade om vinsterna med det framgångsrika samgåendet mellan de två företagen.
CAF är i dag en modern leverantör av mobilitetslösningar i kontrast till den fordonstillverkare som företaget en gång grundades som.
Vilka strategiska beslut och åtgärder låg till grund för denna förändring?
Iker Etxetxikia: ”Vi har alltid varit en leverantör av järnvägsfordon men marknaden rör sig mot kompletta lösningar. Därför har vi breddat vårt erbjudande och öppnat upp olika områden där CAF är leverantör av system kopplade till fordonen, såsom underhållsverksamhet, signalsystem och drivsystem – vilket gör att vi kan leverera en komplett lösning”.
Hur passar Euromaint in i det större sammanhanget för CAF generellt, och särskilt i Norden?
Iker Etxetxikia: ”CAF som fordonsleverantör har en stor fördel med Euromaint ombord. Framför allt då vi har den kapacitet och de verktyg som krävs för de aktiviteter vi behöver utföra – som underhåll och garantiåtgärder i samband med leveransen av fordonen. Och vi har en enorm kunskap om verksamheten och den tekniska sidan av fordonen när det gäller underhåll i Norden.”
Vilken unik kunskap och erfarenhet tillför Euromaint till CAF-koncernen?
Antonio Daban: ”Euromaint har en omfattande erfarenhet av underhåll av järnvägsfordon. Dessutom har vi en djup förståelse för de operativa utmaningarna, marknaden och kunderna – vilket tillför stort värde till CAF-koncernen och stärker CAF:s förmåga att leverera skräddarsydda lösningar för den nordiska marknaden.”
Vad har det inneburit för Euromaint att bli en del av CAF-koncernen?
Antonio Daban: ”Det har öppnat nya möjligheter för tillväxt och utveckling, och det har gett oss tillgång till ett större nätverk tack vare CAF:s globala närvaro och resurser. Integrationen har också underlättat kunskapsdelning, innovation och införande av bästa praxis och processer inom underhållsverksamheten.”
Vilka är de mest lovande möjligheterna för CAF och Euromaint i Norden inom den närmaste framtiden?
Iker Etxetxikia: ”Det pågår upphandlingar av fordon, och tågresandet bland passagerare ökar. De strategier som regionerna och regeringen har valt får oss att följa marknaden mycket noggrant. Det finns upphandlingar av olika typer av fordon, och i vissa fall är även underhåll inkluderat – vilket är viktigt för CAF som koncern.”
Om du kunde nämna tre saker CAF har lärt sig av Euromaint, vilka skulle det vara?
Iker Etxetxikia: ”Jag skulle säga att teknisk kunskap är mycket viktig. Verksamheten i Norden är också viktig, för den är alltid lite speciell – och vi måste närma oss kunden lokalt. Och självklart drar vi nytta av depåerna och resurserna vi har lokalt här.”
Om du kunde nämna tre saker Euromaint har lärt sig av CAF, vilka skulle det vara?
Antonio Daban: ”Då vill jag nämna mer än tre saker. Jag skulle säga innovation, teknik, hållbarhet och de bästa metoderna globalt.”
Något ni vill tillägga?
Antonio Daban: ”Vi är glada att växa inom CAF-koncernen och vi växer verkligen i Norden. Så det är goda nyheter för marknaden.” Iker Etxetxikia: ”Vi utökar vår verksamhet och vi planerar att vara här under en mycket lång tid.”