Sedan årsskiftet ansvarar Väte Trafik för växlingsarbetet med SSAB:s ståltåg i Borlänge och Oxelösund – det största uppdraget i företagets historia. Fyra nyrenoverade SM42-6Dg-lok har hyrts in för att utföra arbetet. Nu utrustas dessa lok med modern övervakningsteknik från Railway Metrics and Dynamics.
Mål: godkännande för linjetrafik
Än så länge används loken enbart för växling, men ambitionen är att de även ska godkännas för linjetrafik. Ett steg i det arbetet är att förbättra övervakningen av hjulens lagerboxar, där hög temperatur kan vara ett tecken på varmgång.
För att möta kraven installeras smarta bultar från Strainlabs i vissa av lagerboxarna. Dessa bultar har inbyggda temperatursensorer som ersätter delar av befintlig infästning.
Temperaturdata i realtid
Sensorinformationen skickas till en PMU (Performance Monitoring Unit) ombord på loket. PMU:n behandlar mätvärdena och förmedlar temperaturdata via det svenska teknikföretagets plattform, som kan integreras med externa system.
– Vi har redan fått bekräftelse på att det här är en fullgod lösning för varmgångsdetektion, vilket är mycket glädjande för framtiden, säger Jan Lindqvist, vd på det Uppsala-baserade bolaget.
Visualisering för lokförare
Som en del av leveransen ingår även en förenklad version av applikationen MyTrain. Applikationen ger lokföraren ett grafiskt gränssnitt där temperaturen visualiseras.
– Vi tillhandahåller ett minisystem för varmgångsdetektion som vem som helst av våra godstransportörer kan köpa, säger Lindqvist.
Samtliga lok som hyrs ut till stålkoncernen kommer att utrustas med denna teknik. Teknik, system och app ingår i ett hyresavtal som löper tills vidare.
Projektet är en delleverans inom ramen för det treåriga avtalet mellan teknikleverantören och Väte Trafik, värt 974 550 kronor per år. Det nya systemet för varmgångsdetektion planeras vara i drift i början av augusti 2025.