Lönerna höjs i nytt avtal för spårtrafiken

Modellen för arbetstidsförkortning kunde inte lösas vid förhandlingsbordet. Foto: marissa beletti/unsplash
Modellen för arbetstidsförkortning kunde inte lösas vid förhandlingsbordet. Foto: marissa beletti/unsplash

Fack och arbetsgivare inom spårtrafiken har enats om ett nytt kollektivavtal som innebär löneökningar på 6,4 procent över två år samt en stärkt individgaranti. Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning redan från första timmen, och arbetet med arbetstidsförkortning intensifieras.

Den 1 maj slöts ett nytt kollektivavtal mellan parterna inom spårtrafiken för perioden 2025–2027. Förhandlingarna resulterade i flera förändringar, däribland en total löneökning på 6,4 procent samt införandet av en förstärkt individgaranti.

Individgarantin innebär att arbetsgivaren måste motivera om någon inte får minst 1 100 kronor i löneökning.

Arbetstidsförkortning och övertid i fokus

Frågan om arbetstidsförkortning löstes inte i denna avtalsrörelse, men en arbetsgrupp ska tillsättas för att ta fram en modell till nästa omgång.

Även frågan om bortavarotid togs upp, och här kommer diskussionen att fortsätta lokalt.

En nyhet i avtalet är att deltidsanställda nu får samma övertidsersättning som heltidsanställda från första arbetstimmen utöver det ordinarie schemat.

Arbetsgivarens krav avvisades

Flera av arbetsgivarsidans krav stoppades i förhandlingarna. Det gäller bland annat utökat helgarbete, mer nattarbete, förändrad rasttid efter sex timmar samt en minskning av sommarsemestern från fyra till tre veckor.