Inlandsbanan söker privat finansiering

Inlandsbanan. Foto: Lasse Nystedt/Unsplash
Inlandsbanan. Foto: Lasse Nystedt/Unsplash

Inlandsbanan vänder sig till privata aktörer för att finansiera upprustning av järnvägssträckan Mora–Gällivare. Enligt Länstidningen Östersund krävs 11,5 miljarder kronor för en totalrenovering av den 105 mil långa banan.

Statens årliga driftsbidrag på 225 miljoner kronor räcker inte för att genomföra större projekt. "Driftsbidraget har ökat något, men vi har ett stort underhållsbehov och har alltid varit underfinansierade," säger Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan AB, till Länstidningen Östersund.

En rapport från Försvarsmakten till Trafikverket i april i år pekade ut Inlandsbanan som en viktig samhällsåder och en central transportlänk. Trots detta uppges bidragen endast täcka det löpande underhållet, vilket innebär att stora investeringar uteblir.

För att lösa finansieringen har Inlandsbanan nu skickat ut en så kallad Request for Information (RFI) till privata aktörer. Syftet är att locka intressenter som kan bidra ekonomiskt. "Vi vänder oss till marknaden för att undersöka möjligheter. Det kan röra sig om pensionsfonder, finansmarknaden eller andra aktörer som vill använda banan, exempelvis gruvindustrin," säger Nilsson.

Inlandsbanans vision är att tågen ska kunna köra i 100 kilometer i timmen och att bärigheten längs hela banan ska höjas till minst 22,5 ton. Idag är bärigheten på vissa delar begränsad till 20 ton.

Den 11 november beslutade styrelsen att skicka ut RFI

, och förslag från marknaden ska vara sammanställda senast i april nästa år. Maria Nerpin (S), styrelseordförande för Inlandsbanan AB, säger till Länstidningen Östersund: "Det här kan ge ringar på vattnet och leda till fördjupade samtal med regeringen."

Källa: Länstidningen Östersund.