TGV-M lämnas in för EU-godkännande inför trafikstart 2026

TGV-M är planerad att tas i trafik den 1 juli 2026 efter att EU-godkännandet slutförts. Foto: Alstom
TGV-M är planerad att tas i trafik den 1 juli 2026 efter att EU-godkännandet slutförts. Foto: Alstom

Alstom och det franska tågbolaget SNCF Voyageurs har nu skickat in det nya snabbtåget TGV-M till Europeiska järnvägsbyrån för officiell prövning. Inlämningen markerar att projektet går in i den avslutande fasen innan tillstånd kan ges och trafiken starta enligt planerna den 1 juli 2026.

TGV-M är nästa generations höghastighetståg inom den franska TGV-flottan och utvecklas för att ge högre kapacitet, bättre energieffektivitet och mer flexibla konfigurationer än dagens tåg. Alstom uppger att företaget arbetar intensivt med de första tågsätten som ska levereras under de kommande månaderna. Den formella ansökan är ett avgörande steg för att tågen ska kunna börja gå i kommersiell trafik.

Förseningar och tekniska krav har pressat tidplanen

Trots att projektet nu rör sig framåt har TGV-M drabbats av förseningar i förhållande till ursprunglig tidsplan. Alstom och SNCF Voyageurs betonar att uppfyllandet av tekniska och operativa krav är avgörande, även om det innebär senareläggningar.

Ett nytt höghastighetståg måste genomgå omfattande tester och säkerhetsprövningar inom EU, särskilt när det rör sig om en helt ny konstruktion. För TGV-M omfattar detta både aerodynamik, bromssystem, driftstabilitet och interaktion med befintlig infrastruktur. Den formella ansökan till Europeiska järnvägsbyrån innebär att tågsätten nu bedöms mot gällande europeiska standarder innan de får slutgiltigt godkännande.

Att projektet dragits ut på tiden speglar också det pressade läge som råder inom europeisk tågindustri, där flera stora leverantörer hanterar parallella utvecklingsprojekt och en växande beställningsvolym. Det innebär höga krav på leveransprecision och tillgång till specialiserad kompetens. Flera europeiska höghastighetsprojekt har under senare år drabbats av liknande förseningar.

Modernisering av franska höghastighetssystemet försenad

TGV-M är en central del av Frankrikes modernisering av höghastighetstrafiken. Tågen ska bidra till ökad kapacitet på ett nät som är hårt belastat på vissa sträckor, samtidigt som energiförbrukning och driftkostnader förväntas minska jämfört med äldre generationer. Visionen är ett mer flexibelt tågsystem som kan anpassas efter olika linjer och efterfrågenivåer.

Det nya tåget har även utvecklats för att kunna möta ökade krav på robusthet i ett europeiskt järnvägssystem som präglas av tät trafik och höga standardkrav. För att TGV-M ska kunna börja trafikera den franska höghastighetsinfrastrukturen krävs slutgodkännande från Europeiska järnvägsbyrån samt genomförda tester i real miljö på det nationella nätet.

Frankrikes satsning på moderniserade TGV-tåg sker parallellt med en bredare europeisk diskussion om kapacitetsbrist, eftersatt underhåll och behovet av förnyad signalteknik. TGV-M kan därmed bli ett av flera kommande projekt som ska visa hur nästa generation höghastighetståg klarar kraven i ett mer komplext järnvägssystem.

Källa: Originalartikel om TGV-M och Alstom