Svenska AFRY får uppdrag i schweizisk bastunnel

Lötschberg-bastunneln i Schweiz. Foto: Afry
Lötschberg-bastunneln i Schweiz. Foto: Afry

AFRY, som en del av ingenjörskonsortiet IG AI, har fått uppdraget att ansvara för kvalitetssäkring av den järnvägstekniska utrustningen i samband med utbyggnaden av Lötschberg-bastunneln i Schweiz.

Lötschberg-bastunneln, som är en del av den 40 kilometer långa sträckan mellan Frutigen och Raron, kommer nu att byggas ut till dubbelspår. Utbyggnaden är en del av det schweiziska projektet NRLA (New Railway Link through the Alps) som kommer öka kapaciteten och stötta överflyttningen av godstransporter från väg till järnväg.

Det svenska företaget, tillsammans med sin partner, kommer att ansvara som Owner’s Engineer för kvalitetssäkring av all järnvägsteknisk utrustning under hela utbyggnadsprojektet. Arbetet omfattar granskning av planeringen, tekniska bedömningar och övervakning av driftsättning för att säkerställa att projektets kapacitets- och säkerhetskrav uppnås.

”Vår expertis inom järnvägsteknik och kvalitetssäkring kommer att bidra till en framgångsrik utbyggnad av Lötschberg-bastunneln och stärka nätverket av hållbara transporter genom Alperna”, säger Marcel Winter, chef för segmentet Road & Rail på AFRY.

Det totala ordervärdet för IG AI uppgår till cirka 118 MSEK, varav cirka 38 MSEK tilldelas AFRY. Projektet pågår från oktober 2025 till december 2035.